Cum cumperi like-uri și devii influencer cu doar câțiva dolari

Intsagram, influencer

Giganții IT se bat cu pumnul în piept că se luptă cu manipularea și cu firmele care vând like-uri, afișări și followers. În realitate, însă, astfel de firme nu-s deloc greu de găsit. Te costă doar câțiva dolari să ajungi influencer, scrie PalyTech.ro

Giganții precum Facebook și Twitter susțin că au luat măsurile necesare pentru a pune punct manipulării pe platformele lor. Susțin că au eliminat boții și conturile-fantomă și că nimeni nu mai poate cumpăra like-uri și urmăritori. În realitate, însă, lucrurile stau exact invers, după cum arată NYT.

Mai mulți specialiști care lucrează cu NATO au derulat un experiment și au plătit o companie care să le aducă like-uri fictive. În doar o jumătate de oră, se adunaseră deja 100 de like-uri. Deci se poate încă. Cu foarte puțini bani, oricine poate cumpăra popularitate pe Facebook, Instagram sau Twitter.

Ai nevoie de doar câțiva dolari. Și comentariile, aprecierile și afișările vin peste noapte.

Popularitate cumpărată cu doar câțiva dolari

O organizație independentă, care lucrează cu NATO, a testat mecanismele giganților IT prin care se laudă că a fost stopată popularitatea fictivă. Experții au reușit să demonteze spusele celor de la Facebook și Twitter.

Cu numai 300 de euro, au reușit să cumpere 3.500 de comentari, 25.000 de like-uri și 5.000 de urmăritori. Și au reușit să facă acest lucru inclusiv pentru postările unor politicieni influenți, cum ar fi Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurență. Adică exact șefa organismelor antitrust, cea care susține că se luptă cu giganții din domeniul tehnologiei, care s-au făcut mult prea mari și domină totul.

După patru săptămâni de când apăruseră comentariile și like-urile fictive, acestea erau tot acolo. Semn că rețelele de socializare n-au făcut nimic pentru a le demasca. De asemenea, conturile false au rămas active încă trei săptămâni după rezultatul testului.

Facebook și Twitter susțin că-ți apără interesele, dar eșuează lamentabil

Experimentul realizat de organizație arată că, de fapt, marile rețele de socializare n-au făcut nimic pentru a demonta minciunile și pentru a opri manipularea. După scandalurile de tipul Cambridge Analytica, acestea arată că n-au înțeles nimic și nici nu vor să o facă.

Facebook, Twitter și YouTube se laudă, periodic, cu faptul că au dat jos mai multe conturi din diverse colțuri ale planetei. Dar adevărata manipulare nu vine de acolo și, oricât ar poza Zuckerberg în apărător al drepturilor omului, asta e realitatea.

S-a crezut, la un moment dat, că vulnerabilitatea din cauza căreia se pot cumpăra like-uri și comentarii a fost rezolvată. Iată că nu e așa. Ce este îngrijorător e faptul că multe dintre companiile care vând astfel de popularitate fictivă sunt din Rusia. Adică țara care, în multe situații, e văzută de Occident drept o amenințare la adresa statului de drept și a liberei exprimări.

Manipularea, sub umbrela giganților IT

Concluzia e rezumată de unul dintre cercetătorii care au participat la acest experiment.

„Petrecem atât de mult timp gândindu-ne cum să reglementăm rețelele de socializare, încât nu ne mai râmâne energie pentru a reglementa manipularea din acest domeniu”, spune Sebastian Bay, cercetător.

Din luna mai și până-n august, perioada în care s-a derulat experimentul, au fost descoperite sute de firme care, contra-cost, pot răspândi manipularea pe rețelele de socializare. Numărul conturilor fictive în numărul cărora se postau informații false se ridica la 20.000.

Giganților IT li s-a adus la cunoștință acest lucru. După trei săptămâni, 95% dintre ele erau încă active.  E adevărat că Twitter s-a descurcat mai bine la închiderea coznturilor. Dar „grosul” e pe Facebook.

Și Zuckerberg nu pare că ar mișca vreun deget.

Instagram, raiul unui influencer și veriga slabă a Facebook

Dintre toate conturile analizare, experții au ajuns la concluzia că YouTube se descurcă cel mai prost atunci când vine vorba de stoparea manipulării. Americanilor li s-au semnalat cel puțin 100 de conturi de pe care se răspândeau informații false. Niciunul nu a fost dat jos.

În cam aceeași situație se află și Instagram. Platforma deținută de Facebook a fost cel mai ușor de manipulat. Și a costat mult mai puțin decât la YouTube. Ce e mai grav e că apariția unor astfel de fake news-uri în mediul online poate influența alegeri importante, precum cele prezidențiale din Statele Unite, de anul viitor.

Anchetele deschise după alegerea lui Trump au demonstrat implicarea Rusiei în scrutinul din 2016. La fel s-ar putea întâmpla și anul viitor. Și nu e vorba doar de conturile false, în spatele cărora se află boți care manipulează informația. Totul are efect de domino. Pentru că pot fi și persoane reale, cu conturi reale, mai puțin informate, care vor răspândi acele informații.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share