Comisia de control al finanțelor publice a audiat astăzi raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Justiției, încheiate în 31 decembrie 2023. Documentul, realizat de Curtea de Conturi, a fost însoțit de o opinie cu rezerve, din cauza mai multor nereguli depistate.
Printre principalele deficiențe identificate se numără lipsa reflectării în rapoartele financiare a valorii a 83,4 mii de dosare din Fondul arhivistic de stat – bunuri ale statului – care nu au fost evaluate de către Agenția Națională a Arhivelor. Totodată, nu au fost înregistrate contabil 33 de imobile, cu o suprafață totală de aproximativ 6000 m², inclusiv șapte clădiri ale Aparatului central al ministerului și alte 26 de imobile gestionate de Administrația Națională a Penitenciarelor, a căror valoare este în prezent zero în evidențele contabile.
Auditul mai relevă că Agenția Națională a Arhivelor a supraevaluat cu peste 2,6 milioane de lei valoarea sediului propriu, înregistrând suma ca investiție în lucrări de reparație capitală, fără un proces-verbal de recepție a lucrărilor.
Un alt capitol problematic este legat de funcționarea sistemului de control intern managerial, considerat insuficient consolidat. De asemenea, au fost identificate încălcări ale legislației muncii de către Administrația Națională a Penitenciarelor și Inspectoratul Național de Probațiune, care au generat litigii în instanță și cheltuieli bugetare suplimentare de peste 630 de mii de lei pentru restabilirea angajaților concediați ilegal și achitarea despăgubirilor.
Deficiențe s-au constatat și în procesele de achiziții și executare a lucrărilor de reparație capitală la instituțiile subordonate Ministerului Justiției, din cauza lipsei unor controale eficiente.
În total, Curtea de Conturi a formulat 10 recomandări pentru remedierea situației. Dintre acestea, trei au fost implementate, cinci realizate parțial, iar două au rămas neimplementate.
Raportul a fost transmis Parlamentului, Președinției, Guvernului, Ministerului Justiției și altor instituții relevante, în vederea examinării și aplicării măsurilor necesare. Auditul a fost efectuat în cadrul Programului de activitate a Curții de Conturi pentru anii 2023 și 2024.