Social

De acord? Parcările din Chișinău trebuie să fie cu plată și limitate în timp

Pinterest LinkedIn Tumblr

Parcările, în special în zona centrală din Chișinău, trebuie să fie cu plată și să fie limitat timpul de staționare a autovehiculelor. De asemenea, parcările nicidecum nu pot fi amenajate pe trotuar sau pe spațiile verzi, iar spațiul pentru automobile trebuie să fie clar delimitat de spațiul pietonal. Acestea sunt concluziile unei note analitice, elaborate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), care vine cu recomandări privind gestionarea politicilor de parcare și integrarea acestor politici în viziunea strategică de dezvoltare a orașului.

Potrivit autorului documentului, fiecare automobil are nevoie de 15 m² pentru parcare. Astfel, în municipiul Chișinău peste 3.12 milioane de metri pătraţi sunt utilizaţi pentru parcare. Raportat la suprafața stadionului republican, automobilele parcate în întreg Chişinăul şi prin împrejurimi ar ocupa o suprafață echivalentă a peste 60 de stadioane. Totodată, autoturismele stau parcate mai mult de 95% din viața lor, deși au fost create pentru a asigura mobilitatea oamenilor. În ultimii 6 ani se observă o creștere semnificativă a acestora în municipiul Chișinău (figura 1), iar lipsa unei politici clare privind modalitatea de parcare agravează și mai mult situația.

Parcarea gratuită și posibilitatea de a staționa pe trotuar sau pe spațiu verde, cu capacitățile reduse ale Inspectoratului Național de Patrulare în sancționarea parcării ilegale, determină tot mai mulți șoferi să utilizeze transportul personal de fiecare dată când vin la muncă. Parcare gratuită duce la utilizarea excesivă a acesteia și la abuzul spațiului destinat pietonilor. Totodată, numărul locurilor de parcare nu poate fi extins la nesfârșit, astfel introducerea unui sistem de plată pentru acestea, ar permite o alocare mai eficientă a spațiului urban. Pe lângă schimbarea comportamentului locuitorilor, taxa pentru parcare va permite și acumularea de resurse care ulterior vor fi utilizate de autoritățile locale pentru îmbunătățirea transportului public și creșterea mobilității.

Potrivit analizei IPRE, una dintre caracteristicile parcării din Chișinău este faptul că o bună parte din locurile de parcare sunt ocupate pe tot parcursul zilei (până la 8 ore), iar ceilalți locuitori, care au nevoie de parcare pe termen scurt, nu mai au locuri disponibile. Astfel, introducerea unei limite de 2 ore va stimula parcarea de durată scurtă și va maximiza numărul de șoferi care vor putea identifica un loc liber de parcare. Trebuie să ne obișnuim tot mai mult cu ideea că străzile sunt destinate mai mult pentru mers, decât pentru staționare.

Continuare pe autoblog.md

loading...

Comments are closed.