Advertoriale

De ce AAC nu se poate împotrivi zborurilor HiSky & Cobrex Trans spre destinațiile europene

Pinterest LinkedIn Tumblr

O săptămână în urmă, Iulian Scorpan și partenerul său de afaceri, Victor Sulă, anunțau lansarea companiei HiSky – o alternativă pentru cele 3 companii avia moldovenești active și acceptate în UE.

”Consumatorii de servicii avia au de astăzi o nouă alternativă – HiSky. Compania – fondată în R.Moldova, se lansează pe piața locală și regională în baza unui parteneriat cu operatorul român Cobrex Trans”, a transmis compania prin intermediul unui comunicat de presă.

HiSky a scos la vânzare bilete către șase destinații din Europa: Londra (Marea Britanie), Dublin (Irlanda), Lisabona (Portugalia), Paris (Franța), Bologna (Italia) și Dusseldorf (Germania). Ultima – Dusseldorf – reprezintă o premieră absolută pentru piața din R.Moldova, cursele spre această destinație fiind planificate pentru fiecare zi de luni și vineri, anunța compania.

”Împreuna cu partenerii noştri de la Cobrex Trans vom opera zborurile cu o flotă modernă care, în prezent, constituie două aeronave de tip Airbus A320”, a precizat compania la capitolul flotă.

Compania avia Cobrex Trans a fost înființată în anul 1994 în Brașov și certificată de Autoritatea Aeronautică Română ca operator aerian care are dreptul să desfășoare misiuni de transport aerian public intern și internațional.

Ulterior, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a anunțat că noua companie HiSky nu ar deține tot pachetul de documente privind operarea curselor avia. Totodată, Autoritatea Aeronautică Civilă ca organ de certificare, supraveghere și control în domeniul aviației civile a emis o interpelare către HiSky prin care a solicitat prezentarea documentelor probatoare ce țin de dreptul companiei de a comercializa bilete de avion din nume propriu.

După acest ping-pong prin intermediul comunicatelor de presă, Iulian Scorpan a acordat un interviu portalului mold-street.com, explicând de ce AAC nu se poate împotrivi zborurilor HiSky & Cobrex Trans spre destinațiile europene, precum și care a fost fondul cererii privind eliberarea certificatului AOC (operator avia) din partea autorității moldovenești.

Scorpan spune că autorizarea de către AAC a operatorului avia din România, partener al HiSky, este o simplă formalitate și se încadrează în Acordul din 2012 privind spațiul aerian comun între UE și Republica Moldova. Această autorizarea se efectuează în termen scurt.

Potrivit art.3 din Acordul menționat, la primirea cererilor de autorizaţie de operare din partea unui transportator aerian al uneia dintre părţi (UE sau RM), autorităţile competente ale celeilalte părţi acordă autorizaţiile corespunzătoare într-un termen procedural minim.

În cazul unui transportator aerian din Uniunea Europeană, se ține cont de următoarele:

  1. transportatorul aerian să îşi aibă sediul principal al activităţii pe teritoriul unui stat membru în temeiul tratatelor UE şi să deţină o licenţă de operare valabilă; şi
  2. statul membru care a eliberat certificatul de operator aerian să exercite şi să menţină un control reglementar efectiv asupra transportatorului aerian, iar autoritatea competentă relevantă să fie identificată în mod clar; şi
  3. în cazul în care nu există o derogare stabilită în temeiul articolului 6 (Investiţii) din prezentul acord, transportatorul aerian să fie deţinut, în mod direct sau prin participaţie majoritară, şi să fie controlat efectiv de state membre şi/sau de resortisanţi ai statelor membre sau de alte state enumerate în anexa IV la prezentul acord şi/sau de resortisanţi ai statelor respective.

Mai mult, transportatorul aerian să îndeplinească condiţiile prevăzute în actele cu putere de lege şi în normele administrative pe care le aplică în mod obişnuit autoritatea competentă. Nu în ultimul rând, să se menţină şi să se aplice dispoziţiile privind siguranţa aviaţiei și securitatea aviaţiei.

În cazul dat, Cobrex Trans este operator avia înregistrat în România (UE), deține certificatul de operator avia românesc – AOC/Part 135: RO-004, fondatorii sunt din România (UE), iar siguranța și securitatea aviație sunt la ordinea zilei, fiind controlate cu strictețe de către AAC România.

De ce HiSky a depus actele pentru obținerea propriului certificat AOC

După cum spune Iulian Scorpan, compania intenționează să-și extindă serviciile sale și spre spațiul aerian non-UE, iar pentru aceasta are nevoie de un certificat AOC propriul, dacă nu există o altă posibilitate.

HiSky & Cobrex Trans vor zbura începând cu aprilie curent, dar numai spre orașele europene

Potrivit Acordului din 2012 între Uniunea Europeană și Republica Moldova, anexat mai jos, zborurile HiSky & Cobrex Trans în direcția orașelor europene nu sunt amenințate, deci avioanele vor decola conform agendei stabilite, iar călătorii vor ajunge la destinație.

Acord Privind Spațiul Aerian Comun UE-RM by Telegraph Moldova on Scribd

loading...

Comments are closed.