Declarația ministrului Sergiu Litvinenco despre actul ANI în privința Domnicăi Manole

Sergiu Litvinenco, ministru al Justiției:

Referitor la așa-numitul act de constatare al ANI vizând „conflictul de interese” al Președintei Curții Constituționale, emis pe 31 decembrie, m-am expus de mai multe ori încă atunci când această inepție a fost inițiată. Am formulat și o sesizare la Curte, iar urmare acesteia Curtea Constituțională a emis o hotărâre – nr. 18 din 9 iulie 2021, care este definitivă, nesusceptibilă de a fi atacată, cu considerente foarte clare nu doar pentru juriști, ci și pentru oricine poate citi în limba română.

Reiau aici punctul meu de vedere. Ca și peste tot în lume, hotărârile Curții Costituționale sunt definitive și nu pot fi cenzurate. A permite unui organ administrativ să verifice dacă în procesul activității jurisdicționale s-a admis sau nu conflict de interese echivalează cu instituirea unui control din exterior al activităţii jurisdicţionale. Lucru pe care Constituţia îl interzice. Or, ceea ce a făcut ANI în ajunul Revelionului nu este altceva decât o neglijare vădită sau nerecunoaștere a jurisprudenței Curții Constituționale care, sub aspectul forței juridice, este asimilată Constituției. De fapt, ne aflăm în prezența unei arogări de atribuții contrar Constituției, pe care însăși Constituția le interzice.

Modul în care s-a acționat depășește, după mine, abuzul la care s-a recurs, atunci când PSRM și ȘOR au decis să revoce, contrar prevederilor constituționale, mandatul unui judecător constituțional. Atunci, însăși Curtea a apreciat că acea hotărâre „atentează la însăşi esenţa Constituţiei Republicii Moldova”. Spre deosebire de acel caz, care a bulversat opinia publică națională și internațională, în acest caz, deși există o hotărâre a Curții Constituționale, s-a mers mai departe. Cu siguranță că așa ceva este fără precedent.

De ce a acționat în acest fel, cu câteva ore înainte de Revelion, o instituție a cărei conducere a fost pusă de Plahotniuc, care are zero confiscări de averi a hoților mari din această țară și care îi scoate curați ca lacrima pe pușcăriabili, care nu-și pot justifica averile? Este o întrebare la care atât statul, dar mai ales societatea va trebui să afle un răspuns într-un viitor apropiat.

Comunicatul ANI:

Autoritatea Națională de Integritate (ANI) a constatat încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese de către Președintele Curții Constituționale. Conform anexei Legii nr. 199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcții de demnitate publică, calitatea de Președinte al Curții Constituționale este o funcție de demnitate publică și, respectiv este subiect al declarării averii și a intereselor personale, în condițiile prevederilor Legii nr. 133/2016 privind declararea averii și a intereselor personale.

În cadrul controlului, care a fost inițiat în mai 2021, în baza unei sesizări, inspectorul de integritate a stabilit că prin Hotărârea Parlamentului nr. 73 din 23.04.2021 s-a anulat prin retragere în parte cu efect pentru viitor actul administrativ individual ilegal favorabil și anume Hotărârea Parlamentului nr. 121 din 16.08.2019 privind numirea unui judecător al Curții Constituționale.

Conform sesizărilor nr. 92a/2021 și 93a/2021 adresate Curții Constituționale, s-a solicitat exercitarea controlului asupra Hotărârii Parlamentului nr. 73 din 23.04.2021 și totodată suspendarea ei.

Iar, potrivit Deciziei Curții Constituționale nr. 60 din data de 23.04.2021, semnată de Președintele interimar al Curții Constituționale, s-a admis cererea de suspendare și prin Decizia Curții Constituționale nr. 61 din 26.04.2021 a fost confirmată Decizia Curții Constituționale nr. 60 din 23.04.2021, prin care s-a suspendat hotărârea respectivă, cu participarea în cadrul ședinței și a Președintelui Curții Constituționale.

Astfel, s-a constatat că Președintele Curții Constituționale, având un interes personal a participat la emiterea Deciziei Curții Constituționale nr. 61 din 26.04.2021, prin care a fost confirmată Decizia Curții Constituționale nr. 60 din 23.04.2021 de suspendare a acțiunii unor Hotărâri de Parlament și la controlul constituționalității Hotărârii Parlamentului nr. 73 din 23.04.2021 privind anularea prin retragere parțială a Hotărârii Parlamentului nr. 121 din 16.08.2019 privind numirea unui judecător al Curții Constituționale, fără a declara la ANI conflictele de interese reale și fără a le soluționa prin abținere, prin ce s-a admis consumarea conflictelor de interese.

Totodată, s-a luat act de Hotărârea Curții Constituționale nr. 18 din 09.07.2021, pentru controlul constituționalității art. 19 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 317 din 13.12.1994 cu privire la Curtea Constituțională, din acest motiv, inspectorul doar a constatat încălcarea, fără aplicarea interdicțiilor în acest sens.

În calitate de subiect al controlului, Președintele Înaltei Curți a avut dreptul de a-și expune punctul de vedere. Însă la solicitarea inspectorului, nu au fost prezentate actele necesare desfășurării controlului, mai mult decât atât, s-a solicitat retragerea demersului emis de către inspector.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share