Denunț la Procuratura Anticorupție: Dovezi clare ale infracțiunii comise de “gruparea criminală PAS” în procesul de transmitere a spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău

Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei (PDCM) s-a adresat Procuraturii Anticorupție cu un denunț, în care aduce dovezi clare ale infracțiunii comise de “gruparea criminală PAS” în procesul de transmitere a spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău, în cursă fiind înregistrată doar compania Lagardere.

Lagardere rămâne unicul pretendent la spațiile din AIC, iar Procuratura Anticorupție solicită acte despre licitație

Formațiunea lui Ion Chicu cere Procuraturii Anticorupție să examineze denunțul în conformitate cu legislația Republicii Moldova și să întreprindă toate acțiunile pentru protejarea intereselor statului și pedepsirea celor care comit fărădelegi.

”Din toate anunțurile, comunicatele cu privire la inițierea procesului de demarare a licitației cu strigare pentru locațiunea activelor neutilizate din Aeroportul Internațional Chișinău, plasate de către Agenția Proprietății Publice, ÎS „Aeroportul Internațional Chișinău” (AIC), și din alte informații apărute în public ajungem la concluzia că licitația pentru locațiunea activelor din Aeroportul Internațional Chișinău este organizată/desfășurată abuziv și ilegal.

Astfel, Agenția Proprietății Publice în calitate de fondator a ÎS „Aeroportul Internațional Chișinău”, având în limita competențelor atribuite, exercitarea drepturile de administrare a întreprinderii prin intermediul consiliului de administrație şi al administratorului, contrar prevederilor legale abuziv au expus și au organizat licitația pentru locațiunea activelor din ÎS „AIC”:

  • fără o decizie privind oportunitatea dării în locațiune a activelor întreprinderii, emisă de organul competent, Consiliul de administrație a ÎS „AIC”;
  • în lipsa acordului prealabil, al Agenției Proprietății Publice în calitate de fondator, la transmiterea în locațiune a activelor ÎS „AIC” eliberat în modul stabilit de actele normative;
  • în lipsa deciziei, Agenției Proprietății Publice în calitate de fondator, cu privire la modul de selectare a locatarului, or caietul de sarcini prin care este stabilit modul de selectare a candidatului nu este aprobat prin decizia Agenției Proprietății Publice.
  • caietul de sarcini nu include obligații investiționale, a fost elaborat tendențios, în care fără o justificare și argumentare economică și tehnică, au inclus condiții de eligibilitate în care se încadrează doar o singură întreprindere.
  • contrar pct.12 din Regulamentul cu privire la modul de dare în locațiune a activelor neutilizate, în vigoare la data lansării licitației, care prevedea că termenul de dare în locațiune a bunurilor neutilizate ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public, neincluse în listele bunurilor nepasibile de privatizare, nu poate depăşi un an, au inclus în caietul de sarcini termenul de dare în locațiune, pe o perioadă de 3 ani.

​Prin urmare, urmează a fi stabilite și trase la răspundere persoanele care, în lipsa deciziilor organelor de conducere a ÎS „Aeroportul Internațional Chișinău”, în mod abuziv au decis transmiterea în locațiune a activelor Aeroportului Internațional Chișinău, cu scopul de a fi date în locațiune întreprinderii privilegiate”, scrie în denunțul depus de către PDCM.

”​Din cronologia evenimentelor ce au avut în loc și timp, se conturează că pentru a realiza și a duce la sfârșit intențiile de a transmite spațiile Aeroportului Internațional Chișinău în locațiune întreprinderii privilegiate prin Hotărârea Guvernului nr.68 din 31.01.2024, publicată în MO din 23.02.2024, în vigoare din 23.03.2024 au modificat Regulamentul cu privire la modul de dare în locațiune a activelor neutilizate, în care au exclus pct. 12 de prevedea că termenul locațiunii nu poate depăși un an, au introdus pct. 131, care acordă posibilitatea termenului licitației și trecerea de la licitație cu strigare la negocieri directe, au modificat Regulamentul privind licitațiile cu strigare și cu reducere în care s-a introdus dreptul de anulare a licitației.

​La caz sunt relevante și declarațiile funcționarilor care începând cu anul 2023 cu diferite ocazii menționau că intenționează să transmită bunurile Aeroportului Internațional. La 14.11.2023, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în cadrul unei emisiuni Rezoomat, la Rlive, a declarat că a vizitat mai multe aeroporturi și a discutat cu companii care au construit aeroporturi pentru a identifica cele mai bune soluții, iar ”săptămâna viitoare o companie franceză cu renume va vizita Aeroportul Internațional Chișinău”.

La Paris, Andrei Spînu, Roman Cojuhari și alți oficiali au avut discuții cu partenerii Lagardere Travel Retail

Urmează a fi cercetate și întâlnirile avute de Andrei Spînu în calitate de ministru MIDR, Alexandru Musteață și Roman Cojuhari directori APP, Constantin Vozian direct AIC etc, cu reprezentanții companiei „Lagardere Travel Retail” din Franța, care necesită a fi examinate în ordine procesual-penală, pentru stabilirea faptului întrunirii elementelor unor infracțiuni în acțiunile acestor persoane cu funcții de răspundere”, este scris în denunț.

În spațiul public s-a vorbit că procedura de la AIC ar fi fost măsluită cu implicarea lui Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii. Spînu a negat aceste informații, precum și faptul că s-ar fi întâlnit cu reprezentanții Lagardere. Ulterior s-a aflat că acesta a avut o întâlnire cu partenerii companiei Lagardere, la Paris, iar alături de el s-au aflat inclusiv fostul șef interimar al AIC, un secretar de stat, șeful APP și alte persoane.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share