Directorul Kaufland: Republica Moldova are multe de oferit și un potențial enorm, decizia de a ne extinde și aici a fost una gândită

afaceri moldova, investitori straini in moldova, kaufland in moldova, locuri de munca, cresterea economiei
Gigantul retail Kaufland a trecut Prutul și va deschide în curând primul magazin la Chișinău. Ce noutăți va aduce această companie pe piața Republicii Moldova? Ce ziceți despre stațiile de încărcare pentru autoturismele electrice la toate hipermarketurile Kaufland din țară? Sau despre programul de protecție a mediului?

Mold-Street.com a discutat despre planurile companiei cu directorul general Kaufland România și Moldova, Marco Hößl, într-un interviu exclusiv pentru consumatorii din Republica Moldova.

– Stimate domnule Marco Hößl ne face plăcere să ne întâlnim pentru acest interviu. Extinderea Kaufland în Republica Moldova este un subiect de interes atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru publicul larg de la noi. Care este agenda Kaufland în Republica Moldova pentru 2018?

 – În primul rând mi-ar face plăcere dacă ne-am tutui. Niciunul dintre cei aproximativ 15.000 de angajați ai Kaufland din România și Republica Moldova nu îmi mai spune domnul Hößl. Dacă e să fiu sincer, oricum una din două persoane nu reușea să îmi pronunțe numele corect. Prenumele meu este cu mult mai simplu și mă simt mult mai bine dacă în cadrul unei discuții prim planul nu este dominat de ierarhii. După cum se poate vedea, nu mai purtăm nici cravate. Cravatele oricum împiedică circulația sângelui spre creier, ceea ce constituie mai mult un impediment în cazul unei companii inovative precum Kaufland.

Acum, revenind la întrebarea ta, pe 1 martie la Kaufland a început noul an financiar. Suntem tot mai aproape de momentul în care vom începe construcția primelor filiale în Chișinău. În același timp, am început să ne adaptăm procesele și sistemele la aspectele specifice din Republica Moldova și primii angajați ai viitoarelor filiale se află în prezent la training în România pentru a fi pregătiți în mod optim pentru deschiderea primelor magazine.

– Piața Republicii Moldova este una într-un proces continuu de dezvoltare și este de interes pentru investitorii străini. În același timp, Kaufland are experiență de peste 50 de ani inclusiv prin extinderea în diferite țări. Cum crezi, prin ce este atractivă Republica Moldova investitorilor străini?

– În decursul ultimilor ani, am tot urmărit piața din Republica Moldova și pot să spun că în prezent are un Guvern activ și deschis pentru mediul de afaceri, fapt care are legătură directă cu Acordul de Asociere dintre Moldova și Uniunea Europeană ceea ce implică racordarea legislației țării la acquis-ul comunitar.

Acest lucru ne oferă atât nouă, cât și altor investitori străini, un cadru legislativ sigur, prin crearea unui mediu benefic activității întreprinzătorului străin, care să-i ofere facilități la fel de favorabile ca și celui autohton, prin promovarea unui climat investițional echitabil, transparent și previzibil.

În plus, am ales să fim membri unor asociații de business din Republica Moldova și am găsit aici un climat de afaceri onest și receptiv, în cadrul cărora am beneficiat de o susținere profesionistă în privința planurilor noastre de expansiune.

Vorbind despre sprijinul pe care îl oferă statul pentru companii precum suntem noi, vreau să spun că din momentul în care am făcut publică intenția noastră de a ne extinde în Republica Moldova, am fost tratați drept investitor strategic al țării. O asemenea atitudine ne face să investim încredere în această țară. Pentru noi, ca și pentru orice investitor mare, este crucial să ai încredere în stabilitatea și predictibilitatea unei piețe în care vrei să operezi.

Personal am fost pentru prima dată în Republica Moldova acum 15 ani și am mulți prieteni și cunoștințe aici. Moldovenii sunt cinstiți, harnici și ospitalieri. Apreciez foarte mult oamenii și îmi face plăcere să revin aici mereu.

– Recent ai avut o întrevedere cu Prim-ministrul Republicii Moldova – din câte știm, este cea de-a doua întâlnire dintre Kaufland și actualul Prim-Ministru. Care este scopul acestor întâlniri?

– Noi la Kaufland respectăm întotdeauna legislația țărilor în care ne desfășurăm activitatea, iar dialogul deschis cu reprezentanții statului ne permite să ne adaptăm procesele și activitatea în mod optim la legislația în vigoare. Dacă acest lucru nu este posibil sau constatăm existența unor bariere comerciale, considerăm necesar să începem discuția din timp pentru a putea găsi cele mai bune soluții.
În cadrul unui dialog deschis, am găsit întotdeauna parteneri cu care am reușit să discutăm despre obstacole și provocări, să le depășim, iar astăzi să ne aflăm în pragul pătrunderii pe piață în Republica Moldova.
Am fost plăcut surprinși să descoperim că la nivel de Prim-ministru activează o platformă de comunicare care asigură dialogul între mediul de afaceri și instituțiile publice. Așa am înțeles că o serie de probleme nu doar că pot fi direct aduse la cunoștința autorităților, dar pot fi și dezbătute într-un mod transparent. Prin intermediul asociațiilor de business, care sunt membre ale Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru, se comunică nu doar problemele sistemice cu care se confruntă companiile, dar se fac și propuneri concrete sau se elaborează documente de poziții. Iar acesta este un mesaj pozitiv pentru investitori, inclusiv pentru noi.
Astfel, în primii trei ani volumul de investiții Kaufland, incluzând și achiziția terenurilor, se ridică deja la aproximativ 100 de milioane de euro. Pe viitor vom investi anual câte 30-50 de milioane de euro în Republica Moldova și ne vom extinde rețeaua și în afara Chișinăului.

Întotdeauna când investim în expansiunea într-o țară nouă este important să discutăm în prealabil despre condițiile generale și să găsim soluții conforme din punct de vedere legal în cadrul unui dialog deschis.
Subiecte precum o remunerație echitabilă și un climat de lucru modern sau preluarea responsabilității sociale sunt de o mare importanță pentru noi. Nu suntem o fabrică care mâine își închide ușile și se mută în Asia dacă vor crește salariile. Din contră, susținem inițiativele de creștere a salariului minim pe economie și vom păstra întotdeauna o marjă sigură față de nivelul acestuia atunci când este vorba de plata angajaților noștri.

– Kaufland este un jucător puternic pe piața de retail din Europa. Este Republica Moldova o piață atractivă pentru Kaufland? Dacă da – prin ce anume?

– De ce să fii atât de modest? Republica Moldova are multe de oferit și un potențial enorm. Noi, la Kaufland gândim în decenii. Dacă astăzi luăm o decizie de a face pasul spre expansiune într-o țară, atunci avem o viziune a ceea ce poate deveni respectiva investiție în 10, 15 sau 20 de ani. În trecut, li se spunea oamenilor care aveau viziuni că ar trebui să meargă la medic. Astăzi, pot lucra în echipa noastră inovatoare. Avem nevoie de angajați moldoveni care vor să-și dezvolte țara și în cele din urmă și pe noi. Oportunitățile trebuie recunoscute înainte ca acestea să se nască. Personal cred în succesul Republicii Moldova, fiindcă noi am identificat deja această oportunitate și potențialul enorm ca destinație de investiții care se numește Moldova.

În plus, astăzi avem deja listate peste 100 de produse moldovenești în magazinele din România. Doar vinurile importate anul acesta în România din Republica Moldova vor depăși valoarea de 2 milioane de euro. Cred că prin intrarea Kaufland pe piața Republicii Moldova potențialul produselor moldovenești care vor putea fi listate și importate va cunoaște o creștere enormă. Vrem să ne dezvoltăm împreună cu furnizorii noștri regionali din Republica Moldova și vrem parteneriate pe termen lung care să le ofere siguranța că merită să investească în industria alimentară și agrară.

Sortimentul nostru din România este în proporție de peste 51% „Made in România” și obiectivul nostru în Republica Moldova va fi de a crește cota produselor moldovenești de la an la an.
Cu siguranță, deschiderea Guvernului față de Kaufland este un semn pozitiv și pentru alți investitori strategici atât europeni, cât și de pe alte piețe. Fiind o companie modernă și inovatoare în domeniul retail, avem și rolul de companie deschizătoare de drumuri pentru alți investitori, care ne urmează, în special pe asemenea piețe în emergență cum este cea a Republicii Moldova. Credem că datorită volumelor noastre, industria alimentară va primi un imbold pentru a investi în amplasamentul de producție numit Republica Moldova.

 

Citiți continuarea interviului pe Mold-Street.com.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share