DOC // Prin incompetență, Vama condusă de PAS blochează importul de benzină și motorină

Republica Moldova riscă să se confrunte nu doar cu prețuri mari la produse petroliere, ci și cu lipsa acestora la benzinării, avertizează companiile din domeniu. Deja, unele rețele de benzinării nu dispun de motorină şi benzină şi nu pot completa stocurile, scrie mold-street.com

Aceasta, din cauza ambuteiajelor uriaşe de la punctele de trecere a frontierei moldo-române și timpului foarte mare de așteptare pentru trecerea autocisternelor cu produse petroliere în ambele direcții (intrare sau ieșire din Republica Moldova).

Opt zile de aşteptare pentru a importa un camion cu motorină

„Dacă în trecut dura o zi pentru ca autocisternele să treacă frontiera, acum se ajunge la 2-3 zile şi chiar mai mult”, explică un transportator.

În plus, sunt rânduri mari şi la rafinăriile din România, unde prioritate au ucrainenii.

„Aşa că, un transport cu produse petroliere are nevoie de circa opt zile pentru a face cursa dus-întors, iar aceasta semnifică costuri mai mari, de transportare a carburanţilor”, susţine transportatorul.

Un singur punct de trecere a frontierei cu produse petroliere

Se constată că autocisternele cu carburanţi pot trece doar la un singur punct de trecerea frontierei cu România: Leușeni – Albița.

Asociația Companiilor Petroliere din Republica Moldova (ACP care include companii ce au 40% din piaţă) a expediat, încă pe 16 mai, un demers la Serviciul Vamal şi Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, în care avertizează despre un deficit acut de produse petroliere şi cere măsuri urgente pentru soluţionarea problemelor de trecere a frontierei.

ACP, care are în componenţa sa companii relativ mari precum Vento, Tirex-Petrol, Bemol, Avante, BasaPetrol, Fox-Petrol, Vero-Nadina etc, propune ca soluţie pentru deblocarea căilor de transport „formarea unui rând aparte pentru autocisternele transportatoare de produs petrolier, pentru a nu stopa procesul de import şi permisiunea de ieșire a autocisternelor pe la PTF Cahul – PTF Oancea, pentru a minimiza rândurile la PTF Leușeni”.

Ariana Dermenji, director executiv la Asociația Companiilor Petroliere, ne-a spus că încă nu a primit un răspuns la adresarea expediată. La fel, nu a existat nicio reacţie de la autorităţi, în sensul luării de măsuri pentru a soluţiona problemele.

Dar, cu astfel de probleme se confruntă şi cei mai mari importatori şi jucători de pe piaţa petrolieră – Lukoil-Moldova, Rompetrol-Moldova şi Petrom-Moldova, care asigură peste 70% din importul de produse petroliere.

Acest lucru a fost confirmat chiar de reprezentanţii ANRE, care au spus că au primit şi de la Asociaţia Investitorilor Străini o sesizare privind problemele legate de transportul de produse petroliere şi deficitul de motorină şi benzină.

La toate acestea se adaugă şi faptul că importatorii din Ucraina sunt gata să dea un preţ mai bun pentru produsele petroliere la rafinăriile din România, decât cei din Republica Moldova. În consecinţă foarte des motorină pleacă în Ucraina şi nu mai ajunge la benzinăriile din ţară.

În plus, la punctele de trecere a frontierei fac rând şi traderii de cereale şi oleaginoase din Moldova şi Ucraina, care vor să exporte producţia şi care, la fel, cer deschiderea de noi puncte de trecere a frontierei şi simplificarea procedurilor pentru camioanele fără marfă.

Control comun pe frontiera moldo-română

Una dintre soluţiile examinate de autorităţile de la Chişinău şi Bucureşti este instituirea controlului comun pe frontiera moldo-română, se arată într-o declaraţie emisă după ședințele comune a Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări din Senatul României și, respectiv, a Comisiei politică externă și integrare europeană și Comisiei juridice, numiri și imunități din Parlamentul Republicii Moldova.

„Considerăm oportună necesitatea implementării conceptului de control comun la frontiera dintre cele două state, inclusiv prin crearea unui Grup de lucru bilateral privind realizarea normelor de fluidizare a traficului transfrontalier”, se arată în textul Declarației comune, potrivit Serviciului Vamal.

Directorul Vămii, Igor Talmazan a menționat că, „în situația actuală din Republica Moldova la capitolul transportarea mărfurilor peste frontiera vamală, nemijlocit fluidizarea trecerii și reducerea timpilor de staționare în apropierea posturilor vamale de frontieră, pentru realizarea formalităților de vămuire, instituirea controlului comun este soluția dorită atât de reprezentanții mediului de afaceri cât și de către autoritățile publice din Republica Moldova”.

Opțiunea de instituire a controlului comun pe frontiera moldo-română a fost susținută și de către Înalt Consilierul UE în domeniul vamal, Rosario de Blasio, susţine Serviciul Vamal.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share