DOC // Scandaloasele prevederi din caietul de sarcini pentru licitația de la Aeroport au nedumerit și Consiliul Concurenței

Prevederile din caietul de sarcini pentru licitația cu strigare de la Aeroportul Internațional Chișinău sunt inexplicabile și dubioase. O dovadă în plus este solicitarea Consiliului Concurenței către conducerea aeroportului de a prezenta argumentarea condițiilor stabilite față de potențialii participanți. Demersul a fost făcut încă în 2 februarie cu precizarea de a prezenta răspunsul în termen de cinci zile lucrătoare.

Potrivit scrisorii, Consiliul Concurenței a cerut să-i fie prezentat studiul, care a stat la baza includerii condițiilor în caietul de sarcini, justificarea și argumentarea economică și tehnică a includerii în caietul de sarcini a scandaloaselor condiții de calificare. Este vorba de capacitatea profesională de minimum șapte ani în domeniul comerțului de tip travel retail și alimentației publice în cel puțin 10 aeroporturi din UE, cu trafic de minimum 2,5 milioane de pasageri în ultimii trei ani și administrarea în ultimii 5 ani minimum trei spații comerciale cu destinația travel retail și trei spații cu destinația alimentație publică în aeroporturi internaționale cu trafic de minimum 2,5 milioane de pasageri în ultimii trei ani. De asemenea, autoritatea anticartel a cerut argumentarea cerinței pentru capacitatea financiară care stabilește că participanții trebuie să fi „generat o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro anual în ultimii trei ani. O altă solicitare către Aeroportul Internațional Chișinău ține de motivul care a stat la baza deciziei de a licita cele 10 încăperi într-un singur lot, în loc să le fi împărțite în loturi corespunzătoare numărului încăperilor. O altă nedumerire a Consiliului concurenței se referă la lipsa obligației față de potențialul câștigător de a investi în modernizarea Aeroportului Internațional Chișinău. La final, administrației întreprinderii i se cere să un numărul al participanților pe care mizează la licitație. În acea perioadă, administrator al aeroportului era Constantin Vozian, care a demisionat la patru zile de la primirea demersului din partea Consiliului Concurenței. Deocamdată nu se știe dacă Vozian a răspuns la scrisoare.

Prevederile din caietul de sarcini, la care a făcut referire Consiliului Concurenței, au fost criticate de către mai mulți juriști, economiști și politicieni, care au subliniat că sunt abuzive și inexplicabile. Mai mult, ei au calificat drept ridicol termenul de două săptămâni, oferit potențialilor participanți la licitație de a analiza piața și a pregăti oferta.

În pofida tuturor criticilor, autoritățile au păstrat aceleași prevederi și în caietul de sarcini pentru a doua tentativă de licitare a spațiilor comerciale din aeroport. Mai mult, au fost incluse și altele, nu ai puțin dubioase. Recent, bloggerul Eugen Luchianiuc a publicat o scrisoare din partea companiei germane Gebr. Heinemann, în care aceasta, de asemenea, se arată nedumerită față de condițiile de participare la licitație, formulate în caietul de sarcini.

Luni, partidul MAN, condus de primarul general al capitalei, Ion Ceban, a depus un nou denunț la Centrul Național Anticorupție, în care solicită intervenție promptă din partea acestei structuri. „După anularea primului concurs, noile condiții au devenit și mai restrictive, introducând prevederi dubioase, precum exonerarea de responsabilitate a membrilor comisiei de licitație și proceduri de contestație inadecvate. Mai mult, cerințele de prezentare a legăturii de capital, în cazul asocierilor, au amplificat barierele pentru potențialii participanți”, anunță formațiunea politică.

Membrii acesteia insistă pe investigarea neregulilor și consideră că nici cea de-a doua licitație nu respectă cadrul legal și se bazează pe condiții inadecvate în locul celor prevăzute de Legea cu privire la concesiuni. MAN subliniază că organizarea licitațiilor trebuie să fie însoțită de studii de fezabilitate adecvate, iar autoritățile responsabile să asigure un proces transparent, echitabil și competitiv.

După ce primul concurs de la aeroport, la care au participat doar două companii – Lagardere Travel Retail și LeBridge, a eșuat, în februarie, noua administrație a anunțat un nou concurs. Potrivit calendarului licitației, perioada de depunere a ofertelor este 11-25 martie. În 26-28 martie va avea loc examinare a dosarelor, iar licitația propriu-zisă este planificată pentru 29 martie.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share