Expert IDIS „Viitorul”: Cei care cumpără mașini ieftine plătesc la FISC de 18 ori mai mult decât cei bogați

Veaceslav Ioniță, Accize, import, mașini, impozite, fisc

Expertul IDIS „Viitorul”, Veaceslav Ioniță, spune într-un articol de pe blogul său că în prezent povara fiscală asupra celor care cumpără mașini ieftine este de 18 ori mai mare decât pentru cei bogați. Cei cu venituri modeste achită 116% din valoare mașinii, față de cei bogați care achită doar 6,4%.

Una din cele mai evidente modificări la politica fiscală pentru anul 2020 este introducerea unei Accize suplimentare la importul de autoturisme. Prin această măsură guvernul încearcă să reducă din discrepanțele enorme care există în prezent la accizarea mașinilor de import, dar și să majoreze veniturile bugetare cu circa 60 milioane lei.

În prezent persoanele cu venituri mici, care importă o mașină veche de 7 ani cu o valoare de 5 mii Euro achită accize de 116% din valoare mașinii, cea ce este de 18 ori mai mult decât o persoană bogată care procură o mașină nouă de 75 mii euro și achită o acciză de doar 6,4% din valoarea mașinii.

Accize Mașini

Sistemul actual de accize este format din 56 de accize diferite în dependență de vârsta mașinii și capacitatea motorului, în 2020 se mai adaugă încă 10 indicatori și drept rezultat v-om avea 560 de accize diferite la importul de mașini în dependență de vârstă/capacitate/preț.

Tot acest sistem incoerent, sofisticat cu sute de accize diferite, inechitabil pentru persoanele cu venituri modeste, poate fi schimbat printr-un sistem obișnuit de impozitare a consumului, adică TVA în valoare de 20% din prețul mașinii importate.

De fapt Acciza la importul de mașini este aplicat în țările producătoare de mașini, care astfel își protejează piața internă și este absolut alogic aplicarea ei în Moldova. Pe parcursul timpului noi am adaptat, complicat, crescut numărul, majorat cotele de Accize la importul de mașini, pentru al face mai echitabil și oricum nu s-a reușit. Totul putea și poate fi rezolvat foarte simplu introducerea TVA în loc de Accize la importul de mașini.

Totuși introducerea TVA în locul Accizei comportă câteva riscuri:

1. Evaziunea fiscală. Creșterea prețului la importul mașinilor scumpe crește riscul evaziunii, prin intermediul înregistrării lor în regiunea din Stânga Nistrului. Guvernul trebuie să se asigure că va putea asigura colectarea impozitelor în cazul majorării lor. În 2020 Guvernul intenționează să majoreze povara fiscală la mașinile foarte scumpe de 2,5 ori de la 6% la 15%. Această majorarea bruscă va crește enorm riscul evaziunii fiscale. Totuși chiar și așa cumpărătorii de mașini foarte scumpe vor achita la import mai puțin decât dacă ar exista TVA de 20% din valoarea mașinii.

2. Ratări de venituri bugetare. Introducerea TVA la importul de mașini va crește povara fiscală pentru mașinile scumpe de 2-3 ori, însă se va reduce de 4-8 ori pentru mașinile ieftine. Dacă ținem cont că 80% din mașinile importate întră în categoria mașinilor ieftene, atunci bugetul de stat riscă să piardă circa 300 milioane lei anual, dacă se decide trecerea de la sistemul actual sofisticat și inechitabil la noul sistem simplu și corect pentru toți. Aceste ”pierderi” bugetare pot fi compensate prin majorarea taxei rutiere sau/și a Accizei la combustibil.

Cert este un lucru: noul mecanism de Accizare a autoturismelor pentru 2020, reduce din discrepanțele enorme existente în prezent și simplifică sarcina pe viitor de trecere la impozitare a importului de mașini cu TVA în loc de Accize.

Sperăm că anul viitor se va reveni la subiectul TVA la importul de mașini în loc de Accize.

Total
0
Shares
Total
0
Share