Guvernul a concesionat 36% din rezervele sale subterane unei companii din offshore

Moldova și-a concesionat 36% din rezervele sale subterane nedescoperite unei companii din offshore. CUB cere guvernului verificarea îndeplinirii obligațiilor concesionale.

Astăzi, la prima oră, Președintele CUB, Igor Munteanu, a transmis Guvernului RM un demers cu privire la verificarea îndepliniri obligațiilor concesionale de către compania Frontera Resources, care a primit în anul 2017 un Contract de concesionare pentru aproximativ 36% din teritoriul statului.

”În ultimii 8 ani, compania care deține drepturi exclusive conform acestui contract, nu a fost monitorizată corespunzător, iar compania nu și-a îndeplinit obligațiile concesionale. Contractul impunea concesionarului obligația de a executa în primii 5 ani (2017-2022) lucrări de explorare, iar ulterior, recunoștea drepturile de a exploata zăcămintelor descoperite pentru o perioadă de 45 ani. Perimetrul agreat de comun acord de guvern și companie acoperea o suprafață de 12,125 km2, cuprinsă convențional între Ungheni – Basarabeasca, în direcția nordică, conturată de puncte unghiulare până în sudul țării, în limitele frontierelor de stat.

Cu mare regret, Frontera Resources nu și-a respectat obligațiile concesionale, iar faptele colectate recent pun dubii serioase în privința fezabilității proiectului de concesionare pentru următorii 45 ani.

Aparent, nimic din obligațiile contractuale de bază pe care și le-a asumat Frontera Resources nu au fost onorate. Nici obligația de a prezenta Comisiei de Stat pentru rezervele naturale întreaga documentație de proiecte pentru cercetarea geologică și expertizarea datelor geologice pentru a fi aprobate; nici prezentarea către Agenția Geologie și Resurse Minerale, până la data de 30 aprilie a fiecărui an, informații geologice veridice; prezentarea de rapoarte anuale privind lucrările de explorare efectuate; prezentarea datelor unui audit cuprinzătoare asupra situațiilor financiare a întreprinderilor concesionale și investițiile efectuate pe durata anului, contractate de guvern, din resursele concesionarului. La fel, Concedentul urma să stabilească redevența pe care statul o încasează din activitățile concesionate în baza datelor geologice prezentate, dar până astăzi, Compania nu și-a îndeplinit nici această clauză.

Deși statul ar putea cere Concesionarului să remedieze lacunele ori chiar să oblige la achitarea unor penalități la întârzierea acestor acțiuni, conform Contractului concesional, autoritățile statului nu au apelat, aparent, niciodată în ultimii 8 ani la prevederile Contractului în cauză.

Mai mult, chiar și Concursul organizat în 2016 a fost profund viciat, pentru că la concurs au participat numai 2 companii, ambele din offshore, a 2 companie fiind condusă de către angajați ai aceleiași companii ”Frontera Resources International”, înregistrată cu puțin timp înainte de concurs, despre care presa de investigații a scris pe larg. La data încheierii contractului de concesiune, compania se găsea într-o clauză de faliment în SUA, iar în Georgia se confrunta cu multiple litigii cu guvernul de la Tbilisi. ȘI totuși, deși inițial a fost respinsă prin decizia Consiliului pentru Parteneriate Public Private din cadrul Ministerului Economiei în primăvara anului 2016, mai târziu, Frontera Resources a obținut undă verde, trecând printr-un concurs viciat și semnând un contract suspect.

Trezește nedumeriri serioase de ce autoritățile competente (Ministerul Mediului și APP) nu dispun de niciun fel de monitorizări asupra modului în care concesionarul își execută obligațiile în ultimii 8 ani, și nici de ce nu există rapoartele financiare ale întreprinderii concesionale asupra investițiilor efectuate, ori a sancțiunilor plătite de Concesionar statului pentru ne-respectarea clauzelor concesionale? Nu există niciun fel de indicii asupra taxelor achitate de companie sau câți angajați a salarizat concesionarul în ultimii 8 ani.

De altfel, obligația autorităților era să solicite rapoartele prevăzute explicit în Contractul de concesionare (p.10.1, 8,2) și chiar să confirme veridicitatea datelor prezentate, în limitele organelor de control, dar aparent, monitorizările au lipsit complet în privința acestei concesionări. Deoarece contractul expune clar situațiile în care Concedentul poate rezilia contractul semnat la 01.02.2017 dacă Concesionarul nu-și respectă obligațiile asumate, lipsa de reacție a unor ministere și agenții de stat sugerează o complicitate profundă, similară cu alte cazuri de rezonanță în care proprietăți importante ale statului au fost transmise prin corupție.

Datele colectate vorbesc despre faptul că Frontera Resources a semnat acest Contract cu Republica Moldova exclusiv în scopul unor speculații bursiere. Nu există niciun fel de date și informații care să ateste lucrări executate conform literei și spiritului contractului încheiat în 2017.

În aceste condiții, CUB a transmis astăzi autorităților naționale un demers oficial prin care cere desfășurarea unei anchete care să stabilească situația îndeplinirii obligațiilor concesionale și rezilierii Contractului, dacă se va adeveri că la mijloc este o banală schemă infracțională. Legea cu privire la accesul la informație Nr.982 din 11.05.2000 (art.6, alin 1-2, art.15-16) oferă fiecărui cetățean dreptul de a obține clarificări pe subiectul invocat.

A venit timpul să eliminăm toate ventuzele care strangulează economia RM prin contracte fictive și concesionări viciate. CUB va depune tot efortul necesar să dezlegăm înțelegerile obscure care înăbușă de corupție acest stat”, este comunicatul formațiunii.

Total
0
Shares
Total
0
Share