Social

Începând cu 23 octombrie 2022, polițiștii nu vor mai avea dreptul să ceară anume prezentarea permisului de conducere

Pinterest LinkedIn Tumblr

Începând cu 23 octombrie 2022, după publicarea HG642/22 în ediția de astăzi a Monitorului Oficial, inspectorii INSP și alte persoane abilitate prin lege nu vor mai avea drept să solicite anume prezentarea permisului de conducere, deoarece verificarea dreptului de a conduce un autovehicul (vehicul) va fi posibilă și în baza buletinului de identitate, informează telegraph.md

Conform ultimelor modificări, persoana care conduce un autovehicul (vehicul) trebuie să posede şi, la cererea polițistului, polițistului de frontieră, ofițerului echipei mobile a Serviciului Vamal, este obligată să înmâneze pentru control permisul de conducere sau actul de identitate pe numele său, valabile pentru categoria (subcategoria) din care face parte autovehiculul condus.

Contactat de telegraph.md, Serghei Diaconu, secretarul general al MAI, a precizat că hotărârile Guvernului intră în vigoare peste o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova sau la data indicată în textul actului normativ, care nu poate fi anterioară datei publicării.

În consecință, modificările asupra RCR vor intra în vigoare începând 23 octombrie 2022.

Tot din 23 octombrie 2022, trotinetele și bicicletele electrice vor putea circula doar pe pistele special amenajate, iar în cazurile în care acestea nu există, circulația va fi permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de până la 50 km/h. Deplasarea acestora pe carosabil va fi permisă doar persoanelor care au împlinit 16 ani. Cabinetul de miniștri a aprobat, astăzi, o serie de modificări la Regulamentul circulației rutiere (RCR) în vederea promovării unui sistem rutier sigur și prevenirea accidentelor rutiere cu consecințe grave pentru participanții la trafic.

Modificările aprobate aduc claritate asupra regimului bicicletelor, bicicletelor electrice și, în premieră, reglementează trotinetele electrice. Astfel, în RCR a fost introdusă noțiunea de „trotinetă electrică” și specificațiile tehnice ale acestora – dacă vehiculul înregistrează o capacitate de motorizare mai mare de 500W și dezvoltă o viteză mai mare de 25 km/h, persoana este obligată să parcurgă procesul de școlarizare, pentru a obține dreptul special de a conduce pentru subcategoria AM. De asemenea, au fost introduse indicatoarele caracteristice benzilor rezervate bicicliștilor și stațiilor de alimentare a automobilelor cu energie electrică.

Totodată, este introdusă interdicția de a utiliza telefonul mobil sau căștile audio în timpul deplasării pe trotinetă, bicicletă sau ciclomotor, iar interdicția de a conduce vehiculul sub influența alcoolului sau substanțelor narcotice a fost extinsă și asupra conducătorilor de trotinete electrice. Concomitent, a fost introdusă obligația de a purta cască de protecție în timpul conducerii bicicletei pe drumurile, unde viteza de deplasare depășește 50 km/h (drumurile naționale).

Un alt element important este introducerea modalității securizate de depășire a bicicletelor de către conducătorii auto, în funcție de viteza de deplasare. Astfel, la o viteză de deplasare mai mică de 50 km/h, depășirea bicicletelor, trotinetelor, trotinetelor electrice, ciclomotoarelor și motocicletelor fără ataș se face trecând peste axul drumului cu roțile din stânga. La o viteză de deplasare a automobilului egală sau mai mare de 50 km/h, șoferul trebuie să depășească axul drumului (linia întreruptă) cu cel puțin jumătate din lățimea vehiculului.

În urma modificărilor la RCR, în zonele cu flux sporit de participanți vulnerabili la trafic, viteza va fi redusă la 30 km/h. Aceste zone includ spațiile adiacente instituțiilor de învățământ, spitalelor, parcurilor, centrelor istorice ale orașelor. Astfel, gestionarea controlului vitezei va limita efectele negative ale condusului agresiv.

Ministerul Afacerilor Interne a elaborat proiectul de modificare a RCR ca o soluție temporară de securizare a zonelor sensibile, nereglementate până acum, conform bunelor practici europene. În continuare, MAI își propune elaborarea unui nou Cod Rutier, adaptat în totalitate la realitățile contemporane în plan de infrastructură, vehicule și comportament al participanților la trafic.

Din analiza situațională, în ultimii doi ani, se deduce o creștere exponențială a numărului vehiculelor electrice conduse, în special, de persoane tinere și fără experiență, fapt ce sporește riscul de accidentări. Doar pe parcursul anului 2022, au fost înregistrate 52 de accidente cu implicarea trotinetelor electrice, urmare a cărora 52 de persoane au fost traumatizate, iar una a decedat.

loading...

Comments are closed.