Editoriale

Istoria de (in)success a unui guvern ce pune în gaj sufletele moldovenilor!

Pinterest LinkedIn Tumblr
S-au scurs deja 48 de zile de la numire și 42 de zile de cînd guvernul de compromis al alianței de la Chișinău formate după urletele lui Dmitri Kozak în telefoanele socialiștilor și a lui Dodon personal, condus de către Maia Sandu a preluat propriu zis puterea în Moldova. Multe aplauze, eurorie, extaz, etc, etc, etc … (despre numirile cumătrilor, concursuri netransparente, numiri politice, etc .. lucruri care de fapt pe cetățeni nu-i afectează direct, nu o să vorbim, e temă aparte).
O să analizăm însă ceea ce afectează buzunarul meu, buzunarul tău, buzunarul prietenilor, părinților, rudelor tale și anume politica bugetar fiscală și schimbările cu care vrea să vină ministerul de finanțe condus de ministru Gavriliță. Începem de la faptul că fosta guvernare a lăsat în bugetul RM, în conturile MF peste 3,3 miliarde lei + toate plățile la zi achitate(o premieră pentru RM, orice guvern care a venit la putere în toți acești peste 25 de ani de independență a RM, avea conturile golite ori chiar erau pe minus). Pînă aici totul e roz, cu mici excepții, încasările de la vamă chiar în prima lună de activitate a guvernului scad cu vreo 100 milioane lei(o fi revenit cumva schemele de la vamă? numai dumnezeu și Năstase știe).
 
Ca să-și arate potența financiară, să demonstreze de cîtă încredere se bucură din partea partenerilor externi, Maia Sandu reia dialogul cu FMI și anunță la scurt timp extinderea programului cu FMI până în 2020, lucru va permite RM să deblocheze și tranşele din ajutorul macrofinanciar de 100 de milioane de euro promis de UE. Zis și făcut, pe lîngă cele 46,5 milioane de dolari împrumutate de Fondul Monetar Internațional, guvernul anunță semnarea a trei acorduri creditare din partea UE în sumă totală de 42 milioane 990 mii euro, dintre care pentru combaterea corupției, 8 milioane 490 de mii de euro, 23,5 milioane de euro pentru dezvoltarea economică a localităților din Cahul și Ungheni și 11 milioane de euro pentru dimensiunea socială.
 
Guvernul Sandu însă nu se oprește aici și mai ia cu împrumut un credit de 61 de milioane de euro, de data asta de la Banca Mondială, pentru interconectarea rețelelor de energie electrică dintre RM și România. Percepția la general atunci cînd vin bani în țară e una pozitivă,(oamenii gîndesc că se vor face drumuri, se vor majora salariile, pensiile, alocațiile sociale, etc..) doar că nu-i cazul atunci cînd dte legi cu FMI. Toate aceste credite și în special acordul de țară cu FMI au un cost, unul cît se poate de usturător, unul care va frige buzunarele fiecăruia din noi.
 
Și acest lucru sa întîmplat cîteva zile în urmă cînd ministrul finanțelor Natalia Gavriliță a anunțat o serie de modificări fiscale pur și simplu tîmpite și obraznice (vorba ex-ministrului Chicu, actual consilier a președintelui Dodon).
Ca de exemplu:
– anularea scutirilor la jocurile de noroc,
– anularea tichetelor de masă,
– eliminarea cotei reduse de 10% la TVA pentru sectorul HoReCa și revenirea la 20%,
– majorarea accizelor la produsele de tutun tăiat fin și care nu ard,
– extinderea bazei de impozitare a creșterii de capital la 100% pentru persoane juridice şi 50% pentru persoane fizice,
– majorarea taxelor pentru poluarea mediului, majorarea impozitului pe venit la persoanele fizice de la 12 la 18%, etc. etc …

– eliminarea unor consecințe ale amnistiei fiscale, în special în administrarea fiscală, cum ar fi interzicerea controalelor fiscale pentru perioada înainte de 1 ianuarie 2018(adică revin controalele masive ale instituțiilor statului).

Toate aceste porcării pe care le face guvernul Sandu au fost luate netransparent, fără careva consultări publice, fără a analiza urmările care vor lovi direct în clasa de mijloc și mediului de afaceri spun experții, patronatele și sindicatele. (link, reacție CNSM https://deschide.md/ro/stiri/economic/51826/Sindicatele-bat-alarma-dup%C4%83-anun%C8%9Bul-de-la-Finan%C8%9Be-privind-anularea-tichetelor-de-mas%C4%83.htm)

Orice justificare a ministerului venită după reacțiile aprinse în societate, e pur și simplu neghioabă. Nu poți să spui spre exemplu că tichetele de masă reprezintă salarii care nu contribuie la plăți medicale, sociale și pensii și că prin simpla transformare a cardului salarial în tichet de masă, există riscuri extrem de mari ca în anul 2020, să fie înregistrat un fond de aproape 1 miliard de lei din care nu sunt achitate contribuții și prime de asigurări sociale și medicale. Pe simplu motiv că odată ce tu le impozitezi, nici un angajator nu va mai oferi aceste tichete de masă și de aici pierd toți, angajatul, cetățeanul RM în primul rînd, angajatorul, care prierde încrederea angajaților, la fel și statul care nici nu a avut nimic din asta. Întrebare, de ce să faci acest lucru?
 
Și răspunsul e simplu, solicitare din partea FMI (asta chiar dacă surse din cadrul MF spun contrariul și anume că la negocieri, ministerul a propus anularea tichetelor, spre deosebire de ridicarea TVA pentru HoReCa la 20% – care a fost o solicitare DIRECTĂ și PRINCIPIALĂ din partea FMI).
 
Întradevăr, este o tâmpenie să aplici o cotă TVA de 20% pentru acest sector, când în România este 5%”, spunea ex-ministru Chicu, este o tîmpenie și o mizerie să anulezi tichetele de masă, atîta timp practica internațională arată că fiecare 25 utilizatori de tichete de masă conduc la crearea unui loc de muncă. La moment rulajul tichetelor de masă în Moldova este la nivel de 120 mln. de lei. În sistemul tichetelor de masă au intrat un număr de circa 1300 de comercianți, puteți face singuri un calcul cîte lucuri de muncă abortează din start acest guvern iresponsabil!
Pace!
 
P.S.
Cum vă pare dezoligarhizarea ? Cum se respiră în Moldova eliberată de impozite de 10% și creșterea lor 20%?
Pavel Macovei

Comentați știrea

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook - Telegraph Moldova   
loading...

Comments are closed.