Miniștrii transporturilor din statele membre ale Uniunii Europene au ajuns miercuri, 5 iunie 2025, la un acord politic privind revizuirea reglementărilor care vizează drepturile pasagerilor aerieni și responsabilitatea companiilor. Noile reguli, discutate în cadrul Consiliului Transporturi, introduc un cadru juridic extins și modernizat, care va proteja mai bine pasagerii, va reduce ambiguitățile actuale și va impune termene clare pentru răspunsuri și plăți din partea operatorilor de zbor.
Potrivit ministrului infrastructurii din Polonia, Dariusz Klimczak, acordul constituie „o bornă istorică”, fiind prima reformă majoră în acest domeniu după o perioadă de 12 ani în care nu a fost posibil un consens. „Poziția adoptată astăzi răspunde unui apel urgent al pasagerilor și companiilor aeriene pentru reguli clare și actualizate”, a declarat Klimczak, subliniind că noile reglementări prevăd peste 30 de drepturi aplicabile încă de la achiziția biletului și până la sosirea la destinație.
Conform poziției Consiliului, pasagerii vor avea dreptul de a fi rerutați la cea mai apropiată oportunitate, inclusiv prin curse operate de alte companii sau prin mijloace alternative de transport, în cazul unor perturbări. Dacă în decurs de trei ore compania aeriană nu oferă o variantă adecvată, pasagerii vor putea opta pentru rerutare proprie, cu rambursarea a până la 400% din prețul inițial al biletului. Dreptul la asistență, precum oferirea de hrană, băuturi și cazare, este clar precizat în noul regulament. În cazurile de întârziere pe pistă, pasagerii vor trebui debarcați după cel mult trei ore, iar dacă compania nu oferă sprijinul prevăzut, pasagerii vor putea solicita rambursarea cheltuielilor efectuate.
Regimul despăgubirilor este de asemenea modificat. Pentru întârzieri mai mari de patru ore pe distanțe sub 3.500 de kilometri și în cadrul Uniunii Europene, pasagerii vor primi 300 de euro. Pentru zborurile de peste 3.500 km, despăgubirea va fi de 500 de euro în cazul întârzierilor de peste șase ore. Companiile nu vor putea refuza plata pe motivul existenței unor „circumstanțe extraordinare”, decât dacă pot demonstra că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni incidentul.
Pentru anulările de zbor anunțate cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, compania va fi obligată să ofere formulare precompletate pentru cererile de compensații. Totodată, este descurajată practica „no-show”: pasagerii care nu au folosit zborul dus, dar sunt refuzați la retur, vor putea solicita compensații.
Noile reguli impun și o serie de obligații de informare. Companiile vor fi obligate să ofere informații clare despre drepturile pasagerilor în timpul rezervării, precum și despre procedurile de soluționare a cererilor. Termenul pentru depunerea unei reclamații va fi de șase luni de la incident, iar operatorii vor avea la dispoziție 14 zile pentru a răspunde și a achita eventualele compensații.
Poziția adoptată de Consiliul UE va fi transmisă Parlamentului European pentru a doua lectură. Parlamentul poate aproba, modifica sau respinge propunerea. Actualul cadru de reglementare privind drepturile pasagerilor, intrat în vigoare în 2004, a fost considerat depășit și neclar în numeroase spețe, iar noul text urmărește o mai bună protecție a consumatorilor fără a dezechilibra concurența pe piața internă a aviației.