Misiunea ENEMO, despre modificarea Codului Electoral: ”Este în contradicție cu bunele practici internaționale și ar fi putut limita potențial dreptul de a candida la alegeri”

“Cadrul legal a fost reformat în mod substanțial, iar elaborarea noii legi a urmat un proces incluziv și transparent, în conformitate cu recomandările sistematice ale ENEMO. Alegerile sunt competitive, cu un număr mare de concurenți care candidează și, în general, sunt gestionate eficient și transparent. Cu toate acestea, suspiciunile răspândite în legătură cu finanțarea ilegală și tenebră care vizează influențarea nejustificată a alegătorilor generează îngrijorări considerabile cu privire la integritatea alegerilor”, a afirmat Dritan Taulla, șeful Misiunii Internaționale de Observare a Alegerilor ENEMO pentru Alegerile Locale 2023 în Moldova, în cadrul conferinței de presă susținute astăzi la IPN, pentru a prezenta raportul intermediar.

ENEMO a acreditat patru experți, membri ai Echipei de Bază, aflați în Chișinău și patru Observatori pe Termen Lung, distribuiți în două echipe care se află în Bălți și Comrat, acoperind partea de Nord și de Sud a țării. Misiunea monitorizează mediul politic și electoral general, dreptul de a alege și de a candida la alegeri, conduita organelor de gestionare a alegerilor, campania electorală, reprezentarea de gen, soluționarea disputelor electorale și alte aspecte cruciale ale procesului.

Nino Rizhamadze, Analista Electorală și Juridică a Misiunii de Observare a Alegerilor (MOA) ENEMO, a spus: “Legea electorală a fost modificată de două ori în urma deciziilor Curții Constituționale, ultima modificare având loc pe 4 octombrie. Modificarea Codului Electoral cu o lună înainte de ziua alegerilor și cu doar două zile înainte de termenul limită pentru înregistrarea candidaților este în contradicție cu bunele practici internaționale și ar fi putut limita potențial dreptul de a candida la alegeri.”

“Cadrul legal existent oferă o bază solidă pentru desfășurarea alegerilor în conformitate cu angajamentele și standardele internaționale. Implementarea multor modificări pozitive ale Codului Electoral rămâne a fi observată în perioada următoare.” – a continuat Rizhamadze.

“Comisia Electorală Centrală (CEC) activează într-o manieră deschisă, transparentă și eficientă.” Cu toate acestea, a concluzionat Rizhamadze, “CEC se confruntă cu termene limită restrânse și un deficit de resurse umane.”

Ales Jakubec, Analistul Politic a MOA a subliniat că: “Un număr mare de concurenți electorali candidează, ceea ce face alegerile, în general, competitive.” “Perioada de înregistrare a candidaților se suprapune cu începerea campaniei și Organele de Gestionare a Alegerilor au avut la dispoziție șapte zile pentru a examina dosarele. Această prevedere limitează egalitatea de șanse între candidați și nu ține cont de eventualele sesizări și contestații, ceea ce duce la înregistrarea unor candidați cu mult timp după ce ceilalți au început campania electorală. Mai multe partide și-au exprimat îngrijorarea cu privire la încercările de mituire sau chiar de a pune presiuni asupra candidaților să candideze în numele altor partide politice.” – a continuat Jakubec.

“Misiunea a fost informată cu privire la suspiciuni pe scară largă de cumpărare a voturilor, presiune asupra angajaților și utilizarea abuzivă a resurselor administrative. Este demnă de remarcat interdicția de a organiza transportarea alegătorilor la secțiile de votare, iar implementarea ei în practică rămâne a fi observată.” – a concluzionat Jakubec.

Maja Milikic, Analista Media a MOA a afirmat că: “Cadrul de reglementare media al țării, așa cum este prevăzut în Codul Electoral, urmărește să asigure o acoperire corectă și transparentă în timpul campaniilor electorale, dar sunt evidente deficiențele în legislația secundară, în special în ceea ce privește monitorizarea platformelor online, dreptul de proprietate în mass-media și absența mecanismelor de contracarare a dezinformării din entitățile media online/printate.”

“Tendințele recente indică o tranziție în consumul de informații politice, mass-media online și rețelele sociale eclipsând mass-media tradițională. Starea de urgență declanșată de invazia rusă a Ucrainei, împreună cu măsurile Consiliului Audiovizualului, a intensificat controlul asupra dezinformării și discursurilor instigatoare la ură, slăbind simultan entitățile media care difuzează conținut propagandistic care originează din Rusia. În ciuda eforturilor de combatere a dezinformării, provocările persistă, în special pe platforme precum Telegram și TikTok, unde răspândirea de știri false, declarații politice și narativei pro-Kremlin reprezintă o îngrijorare semnificativă.” – a continuat Milikic.

Raportul Intermediar emis astăzi se bazează pe constatările ENEMO la nivel național și în regiunile observate în perioada 1-27 Octombrie 2023. Misiunea va emite declarația de constatări și concluzii preliminare după ziua alegerilor și va rămâne în țară pentru a observa al doilea tur de scrutin în municipiile în care niciun primar nu va obține majoritatea voturilor în primul tur.

Misiunea Internațională de Observare a Alegerilor ENEMO pentru Alegerile Locale 2023 în Moldova este susținută financiar de Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, Regatul Țărilor de Jos și Fundația Soros din Republica Moldova. Conținutul acestei publicații este responsabilitatea exclusivă a ENEMO și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale donatorilor.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share