Actual

Moldova 1 favorizează partidul de guvernământ, arată un raport al CJI

Pinterest LinkedIn Tumblr

În perioada 28 noiembrie – 4 decembrie 2022, televiziunea publică Moldova 1 a reflectat în mare parte neutru informația inclusă în principalul buletin de știri al zilei, „Mesager”. Totuși, s-a observat o ușoară favorizare a reprezentanților Partidului Acțiune și Solidaritate atât din punct de vedere al frecvenței acestora în calitate de surse citate direct, cât și al spațiului de emisie oferit. Concluzia se regăsește într-un nou raport de monitorizare a postului Moldova 1, publicat de Centrul pentru Jurnalism Independent pe 20 decembrie, scrie mediacritica.md

👉 Abonează-te la știrile Telegraph pe Google News, Telegram și Facebook!

Raportul mai arată că, din punct de vedere a respectării deontologiei profesionale, comparativ cu perioada de monitorizare anterioară (31 august – 6 septembrie 2020), postul public de televiziune și-a îmbunătățit ușor calitatea conținutului și a comis mult mai puține abateri. Comparativ cu aceeași perioadă, frecvența citării directe sau indirecte a autorităților centrale s-a redus. De asemenea, sursele abordate de reporterii Moldova 1 au fost diversificate simțitor, printre acestea numărându-se mult mai des profesori, experți, medici, activiști civici, fermieri, elevi, precum și alți cetățeni. Totuși, persoanele menționate sau citate cel mai des în calitate de surse sunt reprezentanți ai Guvernului, Președinției și ai PAS.

Moldova 1 a reflectat neutru și echidistant informația privind partidele și politicienii de opoziție. PAS a fost însă ușor favorizat din punct de vedere al frecvenței apariției în știri și al spațiului de emisie oferit. Pe de altă parte, Partidul Șor nu a fost vizat aproape deloc în conținuturile informative ale postului de televiziune. În același timp, reprezentanții partidelor politice extraparlamentare au lipsit cu desăvârșire.

Cea mai des comisă abatere deontologică în perioada vizată este neindicarea sursei pe imaginile video sau foto preluate. În fiecare buletin informativ au fost difuzate știri despre situația din Ucraina, pe care Moldova 1 le-a ilustrat cu imagini preluate de pe alte platforme fără indicarea sursei acestora. În alte câteva cazuri a fost identificat amestecul dintre fapte și opinii și lipsa dreptului la replică.

Potrivit recomandărilor incluse în raport, Consiliul Audiovizualului trebuie să monitorizeze Moldova 1 ca să identifice principalele abateri deontologice, dar și legislative și să aplice sancțiunile de rigoare în cazurile justificate. Totodată, membrii Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare al Teleradio-Moldova ar trebui să analizeze conținutul produs de postul public de televiziune pentru a veni cu recomandările de rigoare, iar directorul și editorii Moldova 1 – să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să corespundă misiunii mass-mediei publice.

loading...

Comments are closed.