Pandemia duce navele de croazieră la cimitir. Fostele “regine” ale mărilor sunt făcute bucăți și vândute

Contextul actual generat de pandemie a grăbit retragerea din circuit a multor vase de croazieră. Ajung în șantiere la reciclat. Iar Turcia s-a umplut de astfel de epave.

Igor Dodon merită încă un nou mandat pentru că deține o echipă puternică, experiență și un program bine pus la punct, susține Ion Ceban

„Carnival Fantasy” a fost o navă faimoasă atunci când a fost lansată, în 1990, datorită decorurilor extravagante, a petrecerilor care durau toată noaptea și a dimensiunilor sale. Astăzi, „Fantasy” atrage însă un alt gen de căutători de comori, potrivit Agerpres care citează Bloomberg.

În luna iulie, nava în vârstă de 30 de ani a făcut ultima sa călătorie în Marea Egee, la şantierul naval de la Aliaga, Turcia, unde va fi dezmembrată sub privirile cumpărătorilor din diferite industrii, interesaţi să obţină preţuri reduse pentru diferite obiecte, de la oțel la cabluri electrice şi până la tacâmuri.

Pentru operatorul navei de croazieră aceasta este o oportunitate pentru a recupera cel puţin o parte din valoarea acesteia, care a costat 225 de milioane de dolari când a fost construită. Pentru companiile de reciclare, care cumpără nava pentru a face profit, urmează o perioadă de câteva luni în care o vor goli de obiectele de valoare pentru a le vinde mai departe.

La şantierul de la Aliaga, afacerile cu reciclarea navelor de croazieră trec printr-o perioadă fastă, în condiţiile în care lângă „Carnival Fantasy” sunt alte două nave din clasa Fantasy, construite la sfârșitul anilor 1990, iar lângă ele două foste nave „Royal Caribbean”. Toate aceste nave ar fi fost scoase la pensie în următorii ani chiar şi în condiţii normale, însă pandemia de coronavirus a accelerat procesul, în condițiile în care proprietarii navelor care nu sunt folosite pierd bani, iar acum caută să îşi reducă pierderile.

Spre exemplu, Carnival Corporation a anunţat că intenţionează să vândă în acest an 18 nave mai puţin eficiente, care provocau pierderi companiei. Asta înseamnă o reducere cu 12% a flotei operatorului de croaziere.

Având în vedere că nu există o piață pentru vasele de croazieră second-hand, principalul atu al acestor naver este oțelul care alcătuiește suprastructura.

De exemplu, nava Carnival Fantasy are 15.000 de tone în suprastructura sa, iar acest oţel ar putea fi vândut la fier vechi pentru 4,7 milioane de dolari pe baza preţurilor globale actuale, dar trebuie ţinut cont şi de alţi factori, precum preţurile locale sau cererea locală.

Deşeurile din oţel şi metal de la aceste nave vor merge la o topitorie unde va fi produsă armătură pentru proiectele de construcţii din întreaga lume. De asemenea, o parte din oţelul de la navele dezmembrate anterior a ajuns şi la industria producătoare de automobile din Turcia.

Aluminiul, cuprul şi oţelul inoxidabil sunt şi ele recuperate şi revândute, alături de alte materii prime. De exemplu, punţile din lemn de tec ar putea ajunge în magazinele, restaurantele şi casele din Turcia.

Cumpărătorii vin la şantierul de la Aliaga pentru tot felul de obiecte. Chiar şi toaletele se vând la un preţ mult mai mic decât cel din magazin, iar o navă de croazieră are câteva mii de cabine, astfel că la final rezultă o sumă substanţială.

Potrivit reprezentanților acestui sector, există o piaţă chiar şi pentru tacâmuri, dulapuri şi pături. Practic tot ceea ce poate fi vândut se vinde.

Experții spun că multe alte nave de croazieră ar putea ajunge la dezmembrat în lunile următoare. Cu cât pandemia va dura mai mult, cu atât mai multe nave de croazieră vor ajunge la reciclare şi vor avea o vârstă din ce în ce mai mică, spune un profesor de management maritim de la Universitatea Old Dominion din Virginia.

Tendința ar putea continua chiar și după apariția unui vaccin, dacă oamenii nu vor avea încredere că pot călători în siguranță.

Sursa: DIGI24

Total
0
Shares
 
Total
0
Share