PROBE // Explozia din Beirut: La ce distanță se află “nava moldovenească” de locul unde a avut loc deflagrația

După explozia de marți din Beirut, o parte din presa de la Chișinău s-a grăbit să distribuie informații false, precum că deflagrația a avut loc din cauza unui vas sub pavilion moldovenesc, iar epicentrul ar fi fost chiar la bordul acesteia, transmite Telegraph.md

Însă, potrivit presei internaționale, explozia a avut loc într-un depozit de pe țărm, aflat în portul maritim din Beirut, acolo unde erau depozitate substanțele chimicale ce au fost descărcate de pe “vasul moldovenesc”, încărcătura fiind adusă tocmai din Georgia.

Din informațiile furnizate de portalul specializat marinetraffic.com, “vasul moldovenesc”, denumit Rhosus, se află localizat în portul Beirut, având următoarele date: Latitudine/Longitudine: 33.90501° / 35.51542°:

Conform datelor furnizate de marinetraffic.com, aflăm că vasul stă nemișcat din 07 august 2014, adică de fix 6 ani de zile, perioadă în care autoritățile de la Chișinău ar fi reușit să-l radieze din Registrul de stat al navelor, după raportează în mod oficial Agenția Navală din țara noastră.

Din informațiile furnizate de CNN și de alte surse internaționale, explozia a avut loc într-un depozit aflat pe țărm (vezi punctul roșu de pe imaginea de mai jos), acesta fiind la o distanță de circa 500 m (448,19 m) de “vasul moldovenesc” (vezi punctul galben):

 

Oficial, Agenția Navală de la Chișinău anunță că nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor la data de 23.02.2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, și a fost radiată forțat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, din cauza expirării documentelor de înregistrare.

Proprietarul navei, conform informației din Registrul de Stat al Navei al Republicii Moldova este o companie înregistrată în Panama. Totodată, această navă a fost transmisă în navlosire conform contractului (bareboat charter) la o companie din Insulele Marshall.

Conform informației deținute, nava Rhosus a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. Pe durata voiajului, echipajul a depistat o defecțiune tehnică, remedierea căreia nu a fost posibilă pe parcursul voiajului, și la data de 21 noiembrie 2013 a intrat în portul Beirut (Liban), cu scopul remedierii acesteia și continuarea voiajului în siguranță.

Datorită faptului că armatorul navei avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care a adus la reținerea navei și mărfii în portul Beirut. De menționat că nava nu a fost reținută din cauza deficiențelor tehnice, ci din cauza aplicării reținerii pentru datoriile armatorului.

Conform rapoartelor de inspecție ale Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port la Marea Mediterană, a cărui stat membru este Libanul, nava Rhosus a fost inspectată ultima oară la data de 08.06.2013 în portul Saida, fără a fi reținută, iar informații privind reținerea navei Rhosus în portul Beirut în noiembrie 2013 nu figurează.

Conform uzanțelor din domeniul transportului maritim comercial, autoritățile portuare pot reține nava sau marfa din cauza unor revendicări apărute. Reținerea a fost aplicată navei și mărfii, cea din urmă fiind stocată într-un depozit portuar din portul Beirut.

În rezultatul celor menționate, proprietarul navei a abandonat nava și echipajul. Menționăm că marfa transportată de această navă la care se face referință în sursele mass-media, a fost depozitată de autoritățile din Liban în depozitele portuare, și nu erau la bordul navei Rhosus.

Citește și: FOTO // Explozia din Beirut a creat un crater lat de 124 de metri

Total
0
Shares
 
Total
0
Share