Promo-LEX: Audiențele acordate cetățenilor la Parlament rămân un instrument lipsit de transparență

Promo-LEX a constatat că audiențele acordate cetățenilor la Parlament, ale căror scop este interacțiunea directă deputat – cetățean, rămân în continuare un instrument lipsit de transparență, scrie Tribuna.

Analiza Asociației arată că, informațiile privind audiențele acordate cetățenilor la Parlament și în teritoriu lipsesc atât pe site-ul Legislativului, cât și pe pagina de Facebook al acestuia. Iar deputații își folosesc modest conturile oficiale pentru a informa cetățenii despre programul audiențelor și despre deplasările în teritoriu. În perioada august 2022 – iulie 2023, din totalul de 89 de deputați care au cont pe Facebook, doar 33 au informat cetățenii despre programul de audiență pe paginile lor.

„Potrivit legislației, autoritățile administrației publice locale (APL) acordă deputatului sprijinul necesar pentru lucrul cu cetățenii, inclusiv oferă încăperi pentru întâlnirile cu ei. În urma analizei celor 190 de programe de audiență făcute publice de către deputați pe paginile lor de Facebook observăm că majoritatea dintre ele (81) au fost organizate în primării, consilii raionale și case de cultură. Altele 74 au avut loc la organizația teritorială PAS. Iar 15 – la Parlament. În cadrul unuia din cele zece interviuri desfășurate de monitorii Promo-LEX cu reprezentanți ai Parlamentului, inclusiv deputați, s-a comunicat că informarea cetățenilor despre audiențe urmează să o asigure APL. Considerăm că responsabilitatea de informare a cetățenilor în acest sens urmează a fi una comună (deputat și APL).

Remarcăm că, în timp ce programul audiențelor, inclusiv a deplasărilor în teritoriu, a fost reflectat în 190 de postări, alte interacțiuni și discuții cu cetățenii, inclusiv cele pe linie de partid, au fost reflectate într-un număr aproape dublu de postări – 345. Considerăm că toate activitățile desfășurate de aleșii poporului trebuiau să fie reflectate de o manieră transparentă. Or, în exercitarea mandatului deputații sunt în serviciul poporului, prin urmare informarea cetățenilor reprezintă o condiție esențială pentru exercitarea în mod transparent a atribuțiilor de bază”, a explicat Promo-LEX.

Promo-LEX a remarcat că, audiențele – ca mecanism de comunicare a deputatului cu cetățeanul – trebuie să fie delimitate de celelalte discuții și interacțiuni. Or, scopul audienței este soluționarea problemei cetățeanului.

La momentul redactării știri, serviciul de presă al Parlamentului nu a comentat mesajul Asociației în spațiul public.

Total
0
Shares
Total
0
Share