Reforma Justiției în Republica Moldova este subiectul care ne este pus în față de fiecare dată când discutăm cu partenerii externi despre parteneriatele din care putem obține foloase pentru stat.
În afară de faptul că partenerii externi ne arată din deget spre Femida de fiecare dată când vorbim despre principii și valori, fie ele europene sau pur și simplu democratice, aceștia ne dau și bani sub formă de granturi de ani buni de zile, pentru ca justiția din Moldova să devină una independentă.
S-a făcut o adevărată afacere din expertizarea și consultanța experților locali pe problemele justiției. O facere de milioane, or datele financiare pe care le-am analizat demonstrează din plin acest lucru.
În acest articol vom vorbi despre un caz aparte, pentru că e simptomatic – cazul lui Vladislav Gribincea, un beneficiar fidel și abonat exemplar al fondurilor menite să îmbunătățească viața cetățenilor din Republica Moldova.
Mai jos vedeți două dintre proiectele ultimilor ani cu o valoare totală de 1,5 milioane de dolari:
Tot pe banii contribuabililor americani, Gribincea a condus, împreună cu speakerul Adrian Candu, grupul de lucru care s-a ocupat de elaborarea legii procuraturii.Întâmplător sau nu, anume această lege este combătută acum de către noua coaliție susținută de marile puteri ale lumii, puteri care defapt au finanțat elaborarea Legii Procuraturii. Din cauza acestei legi a fost nevoie să se recurgă la anumite șiretlicuri pentru ca președintele Dodon să poată numi un Interimar în funcția de Procuror General, iar fostul Procuror General Eduard Harunjen nu putea fi demis și a plecat singur numai după ce a fost convins cu argumente necunoscute opiniei publice. Deocamdată.
Așadar, pe de o parte, Gribincea și organizația pe care o conduce ia sume exorbitante, în percepția moldovenilor de rând, pentru a participa la elaborarea unor legi și inițiative, ca după asta tot el să ia bani de la sponsorii ONG-urilor ca să combată aceleași legi. El creează problemele ca tot el să ne fie propus să le rezolve – exact ca în cazul lupului paznic la oi.
Guvernarea de la Chișinău îi pune tot pe oamenii care au activat în interesul PD și a lui Vlad Plahotniuc să reformeze sistemul. Care este logica e greu de spus, dar cel mai probabil spun experții din alte ONG-uri, reformele de dragul bifării unor rapoarte financiare față de donatori, sunt un busines profitabil. Impactul – îl resimțim zilnic.
Și dacă tot banii din salariul primit în cadrul Centrului de Resurse Juridice vi se par puțini, Gribincea are și o licență activă de avocat. Acest fapt a devenit la timpul lui subiect de scandal, or mai mulți juriști au invocat incopatibilitatea statului de avocat cu activitatea lui Gribincea.
Astfel, Potrivit Legii cu privire la Avocatură, activitatea salarizată a lui Gribincea din cadrul Centrului de Resurse Juridice este incompatibilă cu profesia de avocat. La fel spune și Codul Deontologic al Avocatului și anume că pentru a-i permite avocatului să-şi desfăşoare activitatea cu independenţa cerută şi de o manieră corespunzătoare îndatoririi sale de a participa la administrarea justiţiei, exercitarea anumitor profesii sau a anumitor funcţii îi este interzisă.
LEGEA CU RPIVIRE LA AVOCATURĂ. Articolul 11. Activităţi incompatibile cu profesia de avocat:
(1) Profesia de avocat este incompatibilă cu:
a) oricare funcţie retribuită, cu excepţia funcţiilor legate de activitatea ştiinţifică şi didactică, precum şi de activitatea în calitate de arbitru al judecăţii arbitrale (arbitrajului);
În realitate însă, Vladislav Gribincea este salariat de către un ONG și participă la administrarea justiției – lucruri incompatibile cu profesia de avocat atât din punct de vedere legal cât și deontologic.
Mai mult ca atât, Gribincea a încercat la un moment dat printr-un puci în cadrul Uniunii Avocaților să preia conducerea acesteia. Totul începuse în 2015, când Vladislav Gribincea crease un grup în cadrul Uniunii Avocaților care pleda pentru schimbarea modului de licențiere. În 2016 operațiunea a eșuat însă.
Alineatul 5 din articolul 8 al legii cu privire la ONG-uri prevede expres: Asociaţiile obşteşti şi persoanele lor juridice nu au dreptul să utilizeze mijloacele băneşti şi valorile materiale, primite de la persoane fizice şi juridice străine, autohtone, precum şi de la stat, pentru susţinerea partidelor politice, organizaţiilor social-politice, blocurilor şi candidaţilor aparte în cadrul alegerilor autorităţilor publice. Încălcarea acestor restricţii se pedepseşte conform legislaţiei în vigoare. Mijloacele băneşti şi valorile materiale utilizate în scopurile menţionate urmează să fie expropriate, cu titlu gratuit, în venitul bugetului de stat, în temeiul hotărîrii judecătoreşti.
Acest lucru nu îl face însă pe Gribincea să refuze participarea deschisă la acțiunile politice alături de alte ONG-uri, încălcând flagrant legea Republicii Moldova.
Și nu doar pe cea din Republica Moldova, dar și legislația fiscală a țărilor donatoare, cum ar fi SUA, care prevede clar că banii donați ONG-urilor nu pot fi utilizați pentru interese politice https://www.irs.gov/uac/irs-reminds-charities-and-churches-of-political-activity-ban
Alte exemple: 20 Mai , 2017 – http://www.ipn.md/ro/politica/83976, https://www.youtube.com/watch?v=fmTKcOlWXDk, 15 mai 2017 – http://www.ipn.md/ro/politica/83843 8 Mai, 2017 – http://www.ipn.md/ro/politica/83744,
Ar mai fi multe de scris, doar că cele enumerate mai sus sunt destule pentru a da de gândit celor ce îi oferă posibilitatea lui Vladislav Gribincea să devină cap de lance în reformarea justiției, pe care tot o reformează de ceva vreme în așa fel încât de fiecare dată ea mai trebuie re-re-reformată.
Sursa: Scheme.md