Alte știri

Schimbarea „revoluționară” a Facebook și ce nu-ți zice nimeni despre ea

Pinterest LinkedIn Tumblr

Facebook face schimbări de câteva ori pe an. Doar uneori vine cu câte o fumigenă care umple camera asta digitală de-un fum negru și înecăcios. Așa s-a întâmplat și acum, când s-a stârnit un fel de panică.

Spre final de septembrie scriam despre cum Zuckerberg este un om extrem de cinic. Stă cu ochii pe banii pe care Facebook îi generează cum stă un asistat social cu ochii pe păcănele. El se joacă cu miliarde, săracii cu zeci de lei. E o diferență de volum, dar scopul final e același: banii.

Cu același cinism, fondatorul Facebook a spus într-un mesaj public lacrimogen următoarele: „Vreau să mă fac înțeles: pe măsură ce facem aceste schimbări, mă aștept să scadă timpul pe care oamenii îl petrec pe Facebook, dar și anumiți indicatori ai interacțiunii”. Fie și acest citat și e suficient să-ți dai seama că e un mesaj inutil, care nu transmite nimic.

Mulți probabil că vor citi aceste cuvinte și vor spune: da, i-a venit mintea la cap. În sfârșit, ne face să stăm mai puțin pe Facebook.

Sigur, pentru că trăim într-o lume roz, utopică, în care actele de caritate sunt în portofoliul fiecărui fondator și director de companie.

În fapt, Zuckerberg a transmis un mesaj pentru companii (pentru pagini): cine dă bani, apare în News Feed. Cine nu, va trebui să se chinuie să creeze conținut viralizabil. Este, de asemenea, o poziție previzibilă. Era previzibilă încă din octombrie, când Facebook a experimentat cu Explore Feed.

Ce se schimbă cu adevărat pe Facebook

Nimic. Da, acesta e răspunsul pe scurt: nimic. Vei vedea aceleași mizerii motivaționale, emoționale și goale de sens de la rude și prieteni idioți. Vei vedea aceleași sute de like-uri la selfie-uri și fete sumar îmbrăcate. Vei vedea același știri false care au o tracțiune incredibilă. Ce nu vei vedea prea des vor fi mesajele de la branduri, asta dacă nu sponsorizează.

Vei sta mai puțin pe Facebook? Nicidecum, vei sta fix ca până acum. Facebook nu mai înseamnă, de ceva timp, doar News Feed. Înseamnă Messenger, Instagram, WhatsApp. Îi este atât de ușor lui Zuckerberg să vorbească doar despre News Feed și să distragă atenția de la restul produselor, încât o face de fiecare dată. În caz că n-ai văzut, Messenger are deja reclame.

Bani vin din toate direcțiile către Facebook și nu împarte cu nimeni. Doar că de acum vrea și mai mulți bani, dar vrea și să distragă atenția.

În ultimii cinci ani, Facebook a încercat să fie cam de toate, dar fără să-și asume răspunderea. A încercat, cu Paper și Instant Articles, să fie trust media. A eșuat lamentabil, mai ales când a explodat subiectul știrilor false. Din criza aia a ajuns să creeze centre de cenzură (mă rog, poți să-i spui moderare). Încă e o criză în derulare și acțiunile de până acum au fost cvasi-inutile.

Acum, Facebook concurează cu Google pentru bani de reclame și ține să nu piardă trafic. Sunt mii de site-uri dependente de platformă. Sunt mii de branduri dependente de audiența de acolo, o parte din ea crescută organică.

Multe branduri încă nu-și dau seama că prezența pe Facebook pentru ele e degeaba.

Au intrat însă în hora asta, așa că vor continua. În loc să plătească (cu adevărat) creatori de conținut, vor prefera salariați plătiți cu bani de popcorn și vor aloca sume mai mari promovării. E același lucru și în presă: în locul unor salarii mai bune, pentru subiecte cu tracțiune, se alege calea traficului din alte surse, cu subiecte bombastice și goale.

Cealaltă mare problemă: Facebook ca drog

Ai auzit asta deja, am scris și eu despre ea, Facebook acționează ca un drog. E firesc, așa funcționează toate produsele digitale. Cine ar mai folosi un site, o aplicație sau un joc video, care nu oferă nicio resursă esențială, dacă nu ar folosi tactici de generare a hormonilor fericirii? Nimeni, evident.

Acum, Facebook face ceea ce face fiecare dealer bun: îndoaie produsul, ca să tragă de timp și să țină utilizatorii mai mult timp.

Pentru următoarele luni, poate următorul an, Facebook va oferi mai puțin conținut de la branduri, dar va ține în priză atenția utilizatorilor cu aceleași mecanisme ca până acum. Și utilizatorii vor sta, că n-au unde să plece.

E amuzant, de fiecare dată, cum amenință cineva că pleacă de pe Facebook. Pleacă, dar nu are unde să se ducă. Twitter este un mort viu în toate țările, în afară de câteva pe care le numeri pe degetele unei mâini, Google+ e mai mort decât ai crede, iar altceva nu există. Suntem, deocamdată, în lumea albastră de unde nimeni nu pleacă decât de tot, nu în altă parte.

Ce încearcă Facebook, și implicit Mark Zuckerberg, să evite acum e să-și pună în cap autoritățile statelor. A dat-o deja în bară în Statele Unite ale Americii cu propaganda rusă. În Europa trage țepele obișnuite cu taxele. În China e cenzurat. Cea mai mare problemă nu sunt plângăcioșii de pe platformă – branduri, utilizatori obișnuiți, trusturi media -, ci statele.

autor: Răzvan Băltărețu
sursa: playtech.ro

loading...

Comments are closed.