Editoriale

Secretar de stat: Pachetul de modificări fiscale va lăsa în buzunarul oamenilor venituri suplimentare care erau plătite anterior sub formă de impozite

Pinterest LinkedIn Tumblr

Ion Chicu, secretarul de stat al Ministerului de Finanțe a venit prin intermediul unei postări pe Facebook cu o explicație, concretizare cu referire la pachetul de modificări fiscale adoptate recent.

„Mă bucur să constat, că modesta mea operă epistolară dedicată pachetului de modificări fiscale operate recent a provocat interesul mai multor dintre Dumneavoastră. Mă refeream în postarea precedentă la aspectele legate de introducerea cotei unice de 12% la impozitul pe venitul persoanelor fizice. Spuneam, că Moldova a rămas o insuliță solitară în regiune, care mai păstrează impozitarea progresivă. Am notat mai multe reacții (majoritatea nu prin intermediul FB) vis-à-vis de această abordare. Mă bucur că cei mai mulți sînt ”pro”. Le dau dreptate, însă, și celor care optează (dezinteresat) pentru cote diferențiate. Sper că în maximum 6-7 ani vom ajunge timpuri, cînd impozitarea progresivă va fi relevantă situației economice și nivelului de venituri ale populației.

Încheiam postarea mea precedentă cu un ”va urma” și vreau astăzi să aduc mai multe detalii privind alte modificări în materie de cote de taxe și impozite, dar și scutiri personale. Pentru claritate, le-am reflectat pe toate în tabelul anexat.

În partea de jos a tabelei se pot vedea modificările (creșterea) scutirilor personale la plata impozitului pe venit. Scutirea personală anuală se majorează de 2,1 ori, pînă la echivalentul minimului de existență (este lesne de înțeles, că mărimea acestei scutiri va crește în continuare, după indicatorul de referință respectiv) – 24 mii lei pentru trimestrul 4 al anului 2018 și întreg anul 2019. Apropo, dacă păstram ritmul de majorare a scutirii personale la media din ultimii 10 ani, se ajungea la 24 mii lei peste… cam 24 de ani. Și atenție – niciodată nu ajungeam din urmă minimul de existență. Este oarecum o rușine pentru un stat care pretinde că-și respectă cetățenii, să le impoziteze și veniturile, care nici măcar nu le pot acoperi minimul necesităților… Crește aproape dublu scutirea majoră (persoane cu dizabilități severe, care înregistrează venituri, altele decît diferite îndemnizații) – de la 16800 lei la 30 mii lei (1,25 din minimul de existență). Crește de asemenea și scutirea pentru persoane întreținute (cea mai mare parte copii) cu o majorare, ce depășește cam de 3 ori media majorărilor anuale operate în ultimii cîțiva ani. Se majorează și alte tipuri de scutiri (conform datelor din tabel).

Toate aceste modificări vor ”lăsa” în buzunarele oamenilor venituri suplimentare semnificative, care anterior trebuiau plătite sub formă de impozite. Am scris în mod intenționat – ”trebuiau”, or de multe ori povara fiscală excesivă pe plățiele salariale stimula antreprenorii să folosească plicul ca mijloc de plată a salariului…

În partea de sus a tabelului sînt reflectate modificările la cotele contribuției sociale (BASS) achitate de angajator (exclusiv din sectorul corporativ). Respectiv, pentru angajatorii din sector, dar și instituțiile de învățămînt superior și medico-sanitare, cota scade de la 23% la 18%. În termeni practici aceasta înseamnă, că la fiecare mie de lei salariu calculat, anagajatorul va economisi 50 de lei (nu mă aventurez aici să presupun cu mare exactitate unde se vor duce acești bani, dar cel mai realist scenariu – la majorări de salariu. Sîntem OK și cu orientarea lor spre investiții. Mai puțin, dar vom fi destul de ”OK”, dacă angajatorii decid să-și lase lor acești bani, or vom primi și de aici ceva impozite). În condițiile salariului mediu pe economie de circa 6000 lei, această diminuare înseamnă lăsarea la dispoziția antreprenorului a circa 300 de lei pentru fiecare angajat. Scade de la 16% la 12% contribuția respectivă achitată de agricultori, iar pentru activitățile care se desfășoară în condiții nocive, cota scade de la 33% la 26%. Este lesne de înțeles, că aceste reduceri de cote diminuează semnificativ pentru angajator povara fiscală pe plățile salariale. Apropo, și aici în comparație cu țările din regiune avem actualmente cele mai mari cote…

Și deoarece mult se vehiculează, că aceste diminuări de impozite adie a ”cadouri electorale”, mai anexez la ”spovedania mea” un alt material ilustrativ (raportul angajati/pensionari). Se poate interpreta divers, dar noi (cei de la minfin) avem o singură opinie – dacă nu se întreprinde nimic acum cu aceste evoluții… Ei, dar la aceasta nu se va ajunge, să fim încrezători și să dăm din coate, că se poate!

Ca să finalizăm cu capitolul reduceri de impozite și taxe menținonez, că se va diminua cota TVA pentru activitățile HO(tele)RE(staurante)CA(tering) de la cea standard de 20% la una redusă de 10% (cu excepția mărfurilor accizate). Este și aceasta o practică foarte răspîndită și urmărește scoaterea din (pronunțatul) tenebru al acesor sectoare, dar și stimularea dezvoltării turismului în țară. Avem convingerea absolută că diminuarea dublă a cotei va majora încasările bugetare.

La final-final de capitol, scot în evidență, că s-a avut grijă și de exportatori, care deseori, cînd se confruntă cu dificultăți în obținerea plăților pentru marfa livrată peste hotare, mai primesc de la stat și un ”cadou otrăvit” sub formă de amenzi și penalități pentru repatrierea întărziată a mijloacelor valutare aferente tranzacțiilor de export. În conformitate cu modificările operate, acest regim sancționar este esențial relaxat. Scade dublu penalitatea și de 2,1 ori mărimea amenzii. Se majorează și termenul de la care se aplică sancțiunea.
E timpul să întorc această pagină și… să chem un taxi. Sper foarte mult că taximetristul î-mi va da bon de casă. În caz contrar, el știe deja, că potrivit modificărilor legislative – eu pot să nu-i achit pentru călătorie…

Va urma… (postarea viitoare va fi despre declararea voluntară, stimularea fiscală, dar și despre decriminalizarea activităților economice – că anume aici s-a citit cel mai puțin, dar s-a comentat mult).”

loading...

Comments are closed.