Slusari critică dur o inițiativă legislativă prezentată de Alaiba: Arată slăbiciunea guvernării

”Eu le propun deputaților să renunțe la ideea comasării ANRE și a Consiliul Concurenței. Această inițiativă arată slăbiciunea guvernării în procesul combaterii acordurilor de cartel și al majorării nejustificate a prețurilor la mai multe produse. Se creează impresia că Parlamentul nu știe ce e de făcut cu aceste ANRE și Consiliul Concurenței din epoca lui Plahotniuc și pornește la Cahul prin Briceni”, este declarația lui Alexandr Slusari, ex-deputat, fruntaș PPDA, el fiind critic cu acest proiect prezentat de Dumitru Alaiba.

”În primul rând, aceste două instituții au două sfere de reglementare absolut diferite și o bază legislativă absolut distinctă. Consiliul Concurenței are drept scop combaterea practicilor anticoncurențiale și a concurenței neloiale din TOATE domeniile și este instituție-cheie în procesul formării prețurilor în condițiile economiei de piață. ANRE are funcții de reglementare importante, însă DOAR în domeniul energetic. După asemenea logică a autorilor conceptului restructurării, ar fi trebuit de comasat cu Consiliul Concurenții și Banca Națională, CNPF, ANRCETI, care, la fel, reglementează alte domenii importante.

Aproape în toate țările occidentale autoritatea, ce protejează concurența, funcționează separat de orice altă entitate. Iar problema cheltuielilor financiare exagerate și a unor salarii nesimțite la unele instituții publice se poate de rezolvat prin adoptarea legii, propuse de colegul meu Vasile Năstase privind plafonarea remunirării unor demnitari de stat la nivel de conducere.

Totodată, procesul tentativei скрещиваниe ужа с ежом va fi de durată enormă. E nevoie de modificat cardinal legislația, de stabilit – cu greu – sarcinile autorității nou create cu divizarea pe domenii, de efectuat multiple proceduri tehnico-juridice. Credeți-mă, timp de un an activitatea ambelor instituții va fi paralizată sub motivul că se reformează. Monopoliștii împreună cu Untilă, Carpov și Creangă din ANRE, vor avea în continuare viață de lux, jecmănind cetățenii și agenții economici ai acestei țări. Consiliul Concurenței, la moment, nu are conducere și în continuare putem să presupunem cu probabilitatea de 120 % că nu va reacționa la niciun abuz privind scumpirile nejustificate și concertate.

Guvernarea are o cale mult mai scurtă de soluționare a problemei prețurilor. E nevoie de consolidat Consiliul Concurenții cu oameni integri și profesioniști și de amendat puțin legislația după modelul European, prin extinderea atribuțiilor entității în cadrul identificării acordurilor de cartel. Iar la ANRE este necesar de manifestat voință politică și de a demite epavele lui Plahotniuc, Leancă și Chimpu în baza Declarației privind capturarea statului. Mai apoi e nevoie doar de organizat procedura transparentă a numirii altor persoane competente și oneste în fruntea instituției. Tot procesul va dura maxim o lună, desigur în condițiile existenței bunelor intenții și a voinței politice”, a mai punctat Slusari.

Total
0