Sociologul Doru Petruți: Sondajul BOP trebuie retras, iar autorii să prezinte scuze publice! 

doru petruti, bop 2017, sondaje moldova

Astăzi reprezentanții Institutului de Politici Publice (IPP) au prezentat rezultatele Barometrului Opiniei Publice – BOP 2017, sondaj efectuat în perioada 18 noiembrie – 5 decembrie 2017. Sociologul Doru Petruți, director al Institutului de Marketing și Sondaje (IMAS), consideră că acest produs sociologic trebuie retras de pe piață datorită unor erori majore apărute la realizarea lui.

În această situație, Deschide.MD l-a rugat Doru Petruți să comenteze datele BOP. Expertul român a menționat că nu comentează datele apărute în alte sondaje, dar are câteva obiecții față de modul de realizare a sondajului și solicită retragerea acestuia.

„Poate vă așteptați să răspund și eu cu insinuări și glumițe haioase ca și cei care au prezentat BOP-ul de azi. Ei bine, nu voi face asta; știți foarte bine că nu comentez niciun procent indicat în alte sondaje decât cele care le realizăm noi (IMAS). Vă voi face doar 3 precizări de natură tehnică și nu numai:

1. Proces, licitație – vă rog să citiți unele elemente din comunicatele IPP pe care le găsiți pe site-ul lor: „Dosarele (pentru licitație) pot fi depuse până la 16 octombrie 2017, ora 15.00″; „Rezultatele cercetării urmează a fi prezentate până pe data de 25 noiembrie 2017″; perioada de culegere a datelor anunțată a fost de 18 noiembrie-5 decembrie; data publicării – 14 decembrie. Nu vi se pare nimic nelalocul lui? Două luni pentru un sondaj? Rămâne să vă răspundeți dvs. câtă transparență, competiție este legat de acest proces, ce se întâmplă acolo timp de două luni și de ce nu a fost publicat sondajul la data pe care dumnealor au indicat-o? Eu nu dețin aceste răspunsuri.

2. Conținut – Mai am și alte întrebări la care am rămas, de asemenea, fără răspuns: Ilan Shor peste credibilitatea lui Pavel Filip? Evoluții pozitive pe mai mulți indicatori în BOP, dar guvernarea nu capitalizează din nou nimic, ba mai mult, scade cu 1% față de valul anterior din BOP? Atât de mulți indeciși cu o oferta politică care și în această perioada s-a mărit?

3. Tehnic – Din păcate, după alte erori de ordin tehnic din trecut, IPP publică un sondaj cu o eroare de o gravitate severă. Teoria spune că la întrebarea privind intenția de vot, respondentului trebuie să i se asigure condiții cât mai apropiate de situația în care va vota. IPP și realizatorii sondajului vin cu o premieră nefericită și, pe lângă denumirea partidului, arată respondentului și denumirea liderului acelui partid. După cum bine știm, în cabina de vot avem sigla și denumirea partidului pe buletinul de vot. În condițiile în care există diferențe majore între credibilitatea liderilor și scorul atras pentru partid, această varianta de a măsură intenția de vot este una care induce diferențe majore în datele măsurate. Eu nu doresc să lansez alte opinii la acest subiect și cred că realizatorii au de răspuns la o întrebare extrem de serioasă: care au fost motivele pe care le-au avut pentru această premieră, de a măsură intenția de vot într-o modalitate care influențează clar rating-urile obținute?”, spune directorul directorul Institutului de Marketing și Sondaje (IMAS)

În continuare, Doru Petruți își exprimă speranța că reprezentanții IPP vor da dovadă de discernământ și vor retrage acest sondaj.

 

Total
0
Shares
 
Total
0
Share