Studiu: Numărul automobilelor din Republica Moldova a ajuns la 1 milion!

automobile chisinau, numar de automobile chisinau, idis viitorul, veaceslav ionita, experti moldova, ambuteiaje moldova

Ambuteiajele pe străzile municipiului Chișinău devin din ce în ce mai insuportabile, iar numărul de automobile este în continuă creștere.

Potrivit expertului în politici economice, Veaceslav Ioniță, coșmarul abia începe, deoarece în Moldova deja au fost înregistrate un milion de mașini, iar cea mai mare parte din ele sunt concentrate în municipiul Chișinău, transmite Știri.md.

Numărul de autovehicule în prezent este de peste 5 ori mai mare față de sfârșitul anilor ’80 (destrămarea URSS), când numărul lor se ridica la 226 de mii, inclusiv cele înregistrate în stânga Nistrului. Dacă ne uităm la dinamica mașinilor procurate de moldoveni, observăm că avem o dublare a numărului la fiecare 15 ani, însă în opinia noastră următoarea dublare până la 2 milioane mijloace de transport se va realiza mult mai repede, în cel mult 10 ani. Creșterea numărului de mașini este realizată practic pe aceeași infrastructură rutieră de acum 30 de ani, iar cel mai afectat este municipiul Chișinău, unde presiunea pe infrastructura drumurilor a crescut de 5-10 ori de la independență”, consideră expertul.

“Oricine știe cât de mare nu este Garafa, dar lichidul din ea curge cu viteza permisă de gâtul subțire. În urbanistică aceasta se cheamă problema Gâtului de Garafă: altfel spus viteza de deplasare pe un drum este egală cu viteza de deplasare pe cel mai îngust segment.

Anume aceasta este problema Cercului de la Gara Feroviară. Trei artere ale capitalei (bd.Negruzzi & bd.Cantemir & str.Abișoara) cu un număr total de 8 benzi dau într-o singură arteră bd Gagarin de 3 benzi. Și seară de seară ai același ambuteiaj de mașini, care de pe 3 străzi importante nimeresc pe o singură stradă în drum spre Botanica și Ieșirea de Est a Chișinăului.

Cercul de la TUTUN CTC are a doua problemă majoră urbană. Două fluxuri importante de mașini de pe doua artere principale ale orașului se intersectează la același nivel, când ar trebuie să fie cel puțin de două niveluri: poduri, estacade, benzi intrare/ieșire, pentru fluidizarea traficului. Drept consecință: blocaje, riscuri de accidente și polițiști mereu în alertă în zonă.

Utilizarea contrar destinației a benzilor rutiere

Aici exemplul clasic este o stradă principală a orașului, Bănulescu Bodoni, care are teoretic 3 benzi de circulație, iar în realitate doar una, deoarece restul două segmente importante de drum sunt ocupate de mașinile parcate nereglementar. Conform unui studiu mai vechi al IDIS Viitorul, datorită ambuteiajelor pierderile pe oră la un km de drum depășesc 20 mii lei. Dumneavoastră știi, construcția unui m2 de drum costă minimul de 10 ori mai mult față de un m2 de parcare? Cea mai săracă țară din Europa î-și permite să parcheze mașinile pe locuri, construcția cărora este de minimul 10 orei mai scumpă decât construcția unei parcări. Așa și trăim“, mai scrie Veceaslav Ioniță pe Viitorul.org.

Ioniță susține că prima soluție simplă și fără costuri, care ar permite fluidizarea traficului urban, ar fi interzicerea virării la stânga pe arterele principale ale orașului.

„Str. Alecu Russo este o arteră strategică a mun. Chișinău, care leagă sectorul Ciocana de restul orașului. Din acest motiv au și fost cheltuiți zeci de milioane de lei pentru modernizarea ei și majorarea numărului de benzi până la 6, câte 3 în ambele direcții. Însă toată această investiție este anulată de permisiunea de a Vira spre Stânga, în special dinspre sectorul Râșcani spre Ciocana. Seară de seară poți urmări același tablou. Din 3 benzi spre Ciocana, funcțională este doar una, deoarece o bandă este ocupată de staționarea transportului în comun, iar alta de 1-2 mașini care Virează la Stânga. Care este sensul reparației și suplinirea străzii până la 3 benzi într-o singură direcție, dacă ai Problema Gâtului de la Garafă pe segmentul bd. Moscova – str.Dimo. Zilnic mii de mașini se înghesuie pe o singură bandă, pentru a se deplasa spre cel mai populat sectorul al capitalei, iar pe banda din dreapta sunt 2-3 mașini care Virează la Stânga. Pentru cele 2-3 mașini, există soluția bd. Moscova-str. Miron Costin, cu virare doar pe dreapta“, menționează Ioniță, citat de stiri.md

Total
0
Shares
Total
0
Share