Sunt sau nu mașinile electrice mai rentabile decât o mașină tradițională?

Odată cu apariția primelor mașini electrice moderne pe piața mondială, apar la fiecare loc dispute dacă sunt acestea rentabile din punct de vedere energo-eficiență dar și la capitolul cheltuieli.

Acum pe piață deja există o varietate mare de mașini electrice. Majoritatea din ele deja nu cedează la capitolul performanță sau confort, în fața mașinelor clasice dotate cu motoare cu ardere internă. Dar sunt ele mai ecologice sau dacă sunt ele mai eficiente?

Da știm, multe din teoriile ce ne spun despre eficiența mașinelor pe propulsor electric că ar fi un mit, susțin că toți omit faptul că la producerea energiei electrice se consumă același combustibil care l-ar consuma o mașină cu propulsor cu ardere internă și că produc aceleași daune mediului. Să fie oare așa?

Majoritatea producătorilor dar și deținătorii de mașini electrice ne vorbesc de un consum general de în jur de 15 kw/h per autonomie de 100 km. Acest consum variază de la model la model dar și de modul de a conduce automobilul respectiv oscilează de la 10 Kw/h per 100 Km și poate crește până sub 20 kw/h per 100 km în stilul de condus sportiv. Ca să transformăm consumul din Kw/h în combustibili am utilizat un calculator online care face conversia dintre combustibil tradițional, am selectat gazul natural deoarece energia electrică pe care o utilizăm în mare parte în Republica Moldova provine de la Termo-Centrale electrice pe bază de gaz natural. Plus la aceasta ne este mai ușor să comparăm cu cele mai „econome” mașini, considerate de moldoveni, cele cu motoare cu ardere internă plus instalație de gaz fie din uzină sau after market.

După cum se vede în rezultatul de mai sus, din consumul mediu pe care l-ar avea o mașină cu instalație de gaz de 10 m3/100Km, se poate obține în jur de 105,5 Kw/h. Desigur sunt calcule pur teoretice care nu includ aici pierderile de energie în rețea sau la producereîn termocentrale care nu cresc mai mult de 10%. Dar și cu aceste pierderi, vorbim de faptul că din cei 10 m3 de gaz natural pe care-i consumă o mașină pe CNG, se pot obține de 6 ori mai multă energie necesară pentru o mașină electrică. Deci cu același volum de gaz natural ars, o mașină cu instalație pe gaz parcurge 100 Km iar o mașină electrică 600 km.

Deci din calculele de mai sus reiese că o mașină cu propulsor electric este aproximativ de 6 ori mai eficientă energetic și ecologic. Cât ține deja de cheltuieli, desigur aceste ca și consum nu le poți pune ca fiind de 6 ori mai ieftine, reieșind din prețul per Kw/h la care producătorul și distribuitorul își adaugă cheltuielile lor. În schimb o mașină electrică dacă vorbim de țările europene, nu are taxă de poluare, acestea fiind achitate de producătorii de energie electrică.

Deci într-un final putem concluziona că totuși inovațiile din indstria constructoare de mașini sunt orientate spre eficientizare, iar dacă mai adăugăm faptul că și industria producerii energiei electrice ia calea celor ecologice și regenerabile ca energie eoliană, energie solară etc. Per general putem susține că omenirea devine mai prietenoasă pentru mediu.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share