UE amenință Google, Facebook și Twitter cu amenzi de milioane de euro

Expunerea cetățenilor la dezinformarea la scară largă este o provocare majoră pentru Europa, motiv pentru care Comisia urmează să introducă noi reguli dure ce vizează platformele Facebook, Google și Twitter. Oficialii de la Bruxelles amenință giganții tech cu amenzi de milioane de euro dacă nu iau urgent măsuri pentru a combate răspândirea fakenews-urilor pe platformele lor, scrie Politico.

Platformele online şi reţelele de socializare au fost ţinta criticilor la nivel global, în legătură cu propagarea ştirilor false, ceea ce a declanşat apeluri la adresa organismelor de reglementare de a le constrânge să îşi intensifice eforturile de gestionare a fenomenului sau să urmeze unele reguli stricte.

Potrivit unor surse oficiale citate de Politico, Comisia Europeană urmează să ceară Facebook, Google și Twitter să își modifice algoritmii și să demonstreze public că au făcut acest lucru, astfel încât să oprească transmiterea informațiilor false pe platformele lor.

În conformitate cu noile reguli, care vor fi negociate cu cele mai mari rețele sociale din lume, Bruxelles va solicita, de asemenea, ca fiecare companie să dezvăluie modul exact prin care luptă împotriva dezinformării, ce măsuri ia pentru a elimina ori combate fakenews-urile și conturile care promovează astfel de postări, ar și să ofere utilizatorilor o mai mare transparență cu privire la modul în care sunt vizați de reclame.

Deși mii de știri false apar zilnic pe rețelele sociale, în special de la izbucnirea pandemiei de Covid-19, Facebook, Google și Twitter neagă acest lucru și susțin că iau toate măsurile pentru a combate dezinformarea.

Companiile, alături de agenţii de publicitate, au semnat în 2019 codul de bune practici al Uniunii Europene pentru a contracara dezinformarea pe platformele lor, prin care erau obligate să să prezinte rapoarte privind eforturile lor în acest sens.

Anunțul ce urmează să fie făcut săptămâna viitoare de Comisia Europeană va face parte dintr-o revizuire a așa-numitului cod de bune practici. Potrivit surselor citate, un audit al Curții de Conturi Europene ar urma să spună că acordul actual nu responsabilizează platformele pentru rolul lor în răspândirea dezinformării.

Aceste reguli sunt acum rescrise în cadrul Actului legislativ privind serviciile digitale, o serie de propuneri separate care vor viza conținutul online dăunător și vânzarea de bunuri ilegale și care includ amenzi de până la șase procente din veniturile anuale dacă platformele nu opresc aceste practici.

Codul de bune practici revizuit va fi din nou voluntar, până când Actul legislativ privind serviciile digitale va deveni lege, cel mai probabil peste doi ani. În cazul în care marile companii tech sunt de acord cu noua variantă a codului, acestea vor putea folosi standardele acestuia pentru a dovedi că evaluează și diminuează riscul răspândirii falsurilor în online și, prin urmare, să evite sancțiunile.

În cazul în care se abat de la angajamente, companiile vor primi amenzi de milioane de euro în momentul în care Actul legislativ privind serviciile digitale va deveni lege.

Comisia și-a publicat, miercuri, orientările cu privire la modul în care Codul de bune practici privind dezinformarea, primul de acest tip din lume, ar trebui consolidat pentru a deveni un instrument mai eficace de combatere a dezinformării, se arată într-un comunicat al Executivului european..

Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență, a declarat: „Amenințările reprezentate de dezinformarea online evoluează rapid și trebuie să ne intensificăm acțiunea colectivă pentru a consolida rolul cetățenilor și a proteja spațiul informațional democratic. Este necesar un nou cod mai solid, deoarece platformele online și alți actori trebuie să abordeze riscurile sistemice asociate serviciilor lor și amplificării algoritmice, să înceteze activitățile de control pe care le desfășoară pe cont propriu și să nu mai permită obținerea de profituri de pe urma dezinformării, respectând în același timp pe deplin libertatea de exprimare.”

Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a declarat: „Trebuie să combatem infodemia și difuzarea de informații false care pun în pericol viața oamenilor. Dezinformarea nu poate continua să fie o sursă de venit. Trebuie să vedem angajamente mai ferme din partea platformelor online, a întregului ecosistem publicitar și a rețelelor de verificatori de fapte. Actul legislativ privind serviciile digitale ne va oferi instrumente suplimentare și puternice pentru combaterea dezinformării.”

Sursa: Digi24

Total
0
Shares
Total
0
Share