Un miliard de euro pentru drumuri va impulsiona și economia, susține Ilan Șor

Cheltuielile directe, pe care le suportă cetățenii și mediul de afaceri, din cauza drumurilor proaste din Republica Moldova se ridică la șase miliarde de lei, iar cele indirecte depășesc 6,5 miliarde de lei. Acești bani pot fi economisiți doar prin modernizarea infrastructurii, prin alocarea a, cel puțin, un miliard de euro. Calculele au fost prezentate de președintele Partidului „ȘOR”, Ilan Șor.

El a argumentat că drumurile proaste majorează costurile de transport, prin consum excesiv de produse petroliere, staționare în trafic, reparații mai frecvente și alte cheltuieli.

„Se spune că viteza de dezvoltare a unei țări este direct proporțională cu viteza de deplasare pe drumurile ei. În Republica Moldova, mai puțin de o treime din drumuri este într-o stare bună. Asta deși, până la venirea „oamenilor buni”, erau aproape 50 la sută. În același timp, ponderea drumurilor în stare proastă a crescut de tocmai 2,3 ori. Acum, jumătate din cei peste 10 mii de kilometri de drumuri sunt într-o stare proastă”, a specificat Ilan Șor.

Liderul opoziției a condamnat faptul că regimul Maiei Sandu a preferat să majoreze, în 2023, fondurile pentru înarmare, în detrimentul celui rutier, care se va micșora esențial.

„În această situație dezastruoasă, orice economist înțelege că este nevoie nu doar de a opri degradarea infrastructurii drumurilor, ci de a investi masiv. Regimul Maiei Sandu a preferat însă majorarea bugetului pentru înarmare, iar pentru drumurile naționale a alocat, în 2023, doar 1,147 de miliarde de lei. Pentru cele locale – 346 de milioane de lei. Ținând cont de inflația de 34 la sută, fondul pentru întreținerea drumurilor va reprezenta doar jumătate din ceea ce a fost alocat în anul 2000!”, a subliniat Ilan Șor.

El a amintit și despre construcția a cinci poduri rutiere peste râul Prut, mai exact la Giurgiulești, Leova, Cantemir, Ungheni și Nisporeni, potrivit planului său investițional de 10 miliarde de euro.

„Asta va permite dezvoltarea coridoarelor rutiere, creșterea transporturilor de mărfuri și micșorarea timpului pierdut în trafic. Cine poate oferi astăzi o alternativă la acest plan?”, a notat Ilan Șor.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share