Un partid, care tinde spre schimbarea ordinii constituționale prin metode legale, nu poate fi interzis, este opinia CV

Comisia de la Veneția a emis o hotărâre la demersul Curții Constituționale a Republicii Moldova privind constituționalitatea partidelor. Instanța din țara noastră a solicitat de la autoritatea europeană prezentarea standardelor după care un partid politic poate fi declarat neconstituțional în UE. De asemenea, magistrații de la Chișinău au vrut să afle ce acțiuni ale unui partid politic pot afecta pluralismul, principiul supremației statului de drept, suveranității, independenței și integrității teritoriale a statului și cum acestea pot aduce la interzicerea lui, scrie tv6.md

Potrivit hotărârii Comisiei de la Veneția, declararea neconstituțională a unui partid politic va însemna o ingerință în dreptul la libera asociere și întruniri, protejat prin Articolul 11 al Convenției Europene pentru Drepturile Omului, și va fi egală cu interzicerea lui. Îngrădirea acestui drept trebuie să corespundă celor trei cerințe de drept – legalitatea, legitimitatea și proporționalitatea.

De asemenea, Comisia de la Veneția subliniază că declararea neconstituțională a unui partid reprezintă o măsură de limitare extremă și trebuie să fie aplicată cu maximă reținere. La stabilirea motivelor pentru declararea neconstituțională a unui partid statele nu dispun de limite largi, deoarece cad sub incidența standardelor de drept european.

Instituția de la Veneția subliniază că un partid, care tinde spre schimbarea ordinii constituționale prin metode legale, nu poate fi interzis sau desființat pentru acest scop, deoarece asta va însemna încălcarea libertății la opinie și întruniri.

Comisia de la Veneția a mai notat că doar incitarea directă la violență, cu acțiuni concrete și dovedite de distrugere a democrației poate servi drept temei de analiză pentru scoaterea în afara legii a unui partid. „Dizolvarea unui partid politic întotdeauna reprezintă un caz excepțional și extrem și poate fi aplicat doar dacă nu există alte măsuri legale de sancționare a formațiunii. De exemplu, în practică au fost dizolvate partide implicate direct în acțiuni violente de terorism, secesiune teritorială, iar liderii acestora și-au asumat aceste acțiuni”, precizează Comisia de la Veneția.

În hotărâre se mai atenționează asupra faptului că opiniile politice și critica, poate și foarte dură a autorităților statului, nu poate servi temei de interzicere a unui partid, iar dacă unii membri comit ilegalități, atunci aceste acțiuni „trebuie examinate individual, conform legislației penale, și răspunderea trebuie să fie individuală”.

Comisia de la Veneția a mai stabilit că încălcarea legii privind raportările financiare nu poate servi drept temei pentru dizolvarea unui partid și instituția europeană nu poate confirma sau infirma alegațiile Guvernului, dar reiterează că dizolvarea este cea mai gravă măsură existentă. De asemenea, Comisia a reiterat că starea de urgență instituită într-un stat nu poate servi temei pentru restrângerea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.

Total
0
Shares
Total
0
Share