UPDATE // Ioniță: Problema cu prețul de import s-a clarificat, dar întrebările legate de tranzitul prin Ucraina rămân valabile

Problema cu prețul de import s-a clarificat, dar întrebările legate de tranzitul prin Ucraina rămân valabile.

Deci Moldova nu are nimic cu prețul TTF, prețul pentru noi include toate costurile de transport, iar iarna am avut prețuri mult mai mici decât media europeană. Am scris despre aceasta mai demult.

Noi am achitat prețul declarat, dar am acumulat devieri tarifare de 2,65 miliarde lei până în ianuarie 2022, bani care urmează să fie incluși în tarif.

Întrebările care rămân:

Este adevărat că prin noul contract de livrare a gazelor naturale, prețul gazului este stabilit nu la hotar cu Moldova, dar la hotarul Rusiei cu Ucraina? Dacă este așa, atunci Moldova plătește un preț suplimentar pentru gazele naturale, provocat de costurile de transport prin Ucraina.

Dacă este valabilă prima întrebare, atunci: cine achită transportul prin Ucraina a gazelor naturale livrate în stanga Nistrului?

Este adevărat că s-a modificat formula de calcula a costurilor de transport și în consecință el a crescut în anumite cazuri de 4 ori.

Până în ianuarie Moldova Gaz a acumulat 2,65 miliarde lei sub formă de devieri financiare. Presupun că în prezent devierile financiare au trecut ușor de 3,5-4 miliarde lei.

Cum se împacă aceste devieri cu Memorandumul semnat cu Rusia, prin care ne-am obligat să nu mai formăm devieri financiare?

Când planificați să le introduceți în tarif?

Mulțumesc anticipat de clarificările pe carele le aștept nu doar eu, dar toată Moldova.

Prezentarea Moldova Gaz o găsiți aici.

Ce am reușit sa aflu. Moldova are garantat un anumit volum de gaz livrat până la hotar cu Moldova. Iar o anumita cantitate se procura la hotar cu Rusia.

Autor: Veaceslav Ioniță, expert economic

Total
0
Shares
 
Total
0
Share