Viorica Dumbrăveanu: De la „Eroi în halate albe” la „struțo-cămilă”

Viorica Dumbrăveanu, ex-ministru al Sănătății, Muncii și Protecției Sociale:

Revenim la subiectul Centrului Covid (Moldexpo) – din solidaritate și recunoștință pentru personalul medical, care a activat într-un regim intens și a contribuit în cele mai dificile perioade la funcționarea corespunzătoare a sistemului medical și prevenirea colapsului acestuia.

În anul 2020 Centrul a avut o misiune de bază – trierea pacienților suspecți la infecția Covid -19 și direcționarea fluxului de pacienți la cote înalte ale adresabilității.

Centrul și-a început activitatea la 10 aprilie 2020, în timp record, grație suportului Ministerului Sănătății, forțelor armate, poliției, Primăriei mun. Chișinău, dar cel mai important mobilizării personalului Spitalului municipal „Sfânta Treime”. Este oportun să remarcăm activismul și contribuția domnului Oleg Crudu, care a știut să coordoneze tot procesul, dar și să consolideze echipa.

Pe parcursul anului 2020 la Centrul Covid -19 au fost desfășurate 400 de paturi, fiind utilizate maxim 200 paturi, dintre care în primul val au fost organizate 6 paturi de terapie intensivă (TI), iar în valul II al pandemiei (noiembrie 2020) numărul paturilor de TI a fost extins la 18. Necesitatea paturilor de TI era determinată de stare gravă în care erau aduși pacienții sau de agravarea stării de sănătate în perioada așteptării rezultatelor testării și în situațiile date erau create toate condițiile pentru acordarea asistenței medicale calificate, stabilizarea pacientului până la realizarea transferului în instituție spitalicească.

În valul III al pandemiei din luna martie 2021 la Centrul Covid au fost desfășurate și ocupate 450 de paturi, totodată au fost extinse locurile de TI până la 20 de paturi. În primăvara anului 2021 Centrul funcționa pe deplin ca instituție spitalicească, asigurând tratarea pacienților infectați.
În valul IV din toamna anului curent Centrul avea desfășurate 450 paturi, în mediu fiind ocupate 360, având consolidată TI cu 30 paturi, utilizate intens pentru acordarea asistenții medicale spitalicești pacienților din întreaga țară. Astfel, activarea paturilor Covid, inclusiv de TI este o decizie asumată a Ministerului Sănătății și nu poate fi pasată pe alte autorități sau instituții.

Centrul Covid de la activare a fost dotat cu laborator, radiologie și ultrasonografie, care asigură investigații complexe și performante, cu regret, adesea incomparabile cu unele spitale din republică.

Grație acțiunilor Ministerului Sănătății din anul 2020 Spitalul „Sfânta Treime”, inclusiv Centrul au fost asigurate cu 24 ventilatoare. Totodată, Centrul Covid a reușit din diferite surse să ajungă o performanță înaltă la asigurarea cu concentratoare de oxigen, ceea ce a permis prevenirea decompensării pacienților și evitarea intubării. În loc să critice aspectul dotării cu dispozitive medicale, autoritățile centrale trebuie să acționeze pro-activ în continuare și să doteze toate instituțiile medicale corespunzător.

Remarcă, în valul IV din toamna anului 2021 Spitalul „Sfânta Treime” nu a beneficiat de nici un dispozitiv medical din partea Ministerului Sănătății.

Înainte de a se expune critic la activitatea Centrului Covid, recomand „experților” să atragă atenția la profilul angajaților, care numeric este constituit din 300 lucrători medicali: specialiști cardiologi, chirurgi, interniști etc., dintre care 6 doctori în științe medicale.

Riscurile închiderii Centrului Covid pot fi dramatice pentru sistemul medical și în mod special pentru accesul la servicii medicale în cazul unor evoluții epidemiologice nefavorabile.
Dar o problemă acută o reprezintă și atitudinea față de lucrătorii medicali, cărora le aplaudam și le mulțumeam până nu demult, iar astăzi sunt blamați și le subestimează efortul și profesionalismul.

Stimați angajați ai Centrului Covid -19, destinși angajați din sistemul medical, sincere aprecieri pentru contribuția dumneavoastră valoroasă pentru salvarea prezentului și viitorului Republicii Moldova.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share