Spațiile duty free de la Otopeni au fost închiriate de către Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) companiei franceze Lagardere Travel Retail, iar procesul s-a lăsat cu scandal, scrie presa română, citată de telegraph.md
Astfel, Lagardere Travel Retail a câștigat o licitație cu strigare, dar și cu cântec, organizată anul trecut în ringul Bursei Române de Mărfuri (BRM) și nu prin procedurile clasice de atribuire pe baza legii achizițiilor publice.
Calendarul acestei licitații suspecte a fost extrem de scurt și bănuit a fi fost făcut în favoarea Lagardere, companie din Franța și cu pretenții de extindere inclusiv în Republica Moldova.
Practic într-o lună companiile interesate ar fi trebuit să consulte toată documentația procedurii unde doar contractul cu anexele au avut 280 de pagini plus încă 65 de pagini plus anexele. După care să întocmească propria ofertă formată din alte sute de pagini.
Acestei proceduri extrem de strânse i s-au adăugat și suspiciuni legate de favorizarea unui anumit competitor înscris la licitație – Lagardere Travel Retail.
“Din analiza documentației licitației, putem constata faptul că aceasta a fost întocmită în considerarea exclusivă a potențialului economic și financiar al unui singur anumit operator economic, în speță Lagardere Travel Retail. Am găsit și indicii privind existența unei înțelegeri între CNAB/BRM și Lagardere Travel Retail care constau în stabilirea unor criterii tehnice care să nu poate fi îndeplinite decât de către Lagardere Travel Retail”, au declarat sub protecția anonimatului pentru Newsweek România surse care au participat la această procedură.
Aceste criterii tehnice se referă la stabilirea cifrei de afaceri a ofertanților, numărul locațiilor de tip duty-free operate în spațiul UE cât și în afara acestuia, la faptul că ofertantul își poate alege ca și piață de referință un aeroport din portofoliul propriu etc.
Sursele citate spun că toate aceste criterii au restrâns libera competiție și au favorizat doar un singur ofertant, cel care a și fost declarat câștigător în final – Lagardere Travel Retail.
“Suspiciunea existenței unei înțelegeri între CDNAB/BRM și Lagardere Travel Retail este probată și ca urmare a faptului că documentația licitației a fost întocmită de un consultant al Lagardere Travel Retail”, susțin sursele citate.
Lagardere este deținută de grupul Vivendi cu puternice conexiuni chinezești. Investitori deținuți de statul chinez și-au sporit în ultimii ani numărul de acțiuni și influența în grupul francez. Este vorba de jd.com, cel mai mare retailer online din China, rivalul Alibaba, și China Jianjyn Investment (JIC), un fond de investiții al statului chinez, care a achiziționat o tremie din acțiunile filialei din Asia a Lagardere.
Oficialii francezi ai Lagardere au afișat tot timpul o siguranță în privința câștigării contractului de pe Otopeni. Nu numai cel pentru spațiile duty-free pe care și l-au adjudecat dar și cel pentru spațiile de catering/mâncare a căror procedură de licitație a fost lansată anul trecut. Unde participa de asemenea.