Compania franceză Lagardere se află sub ancheta DNA la București care vizează câștigarea unei licitații de chirie a spațiilor comerciale la Otopeni. Chestia e că numai Lagardere a fost admisă la licitație, ceilalți concurenți fiind eliminați la etapa depunerii ofertelor. Că a fost favorizată sau nu, va decide judecata.
Aceeași firmă, înregistrată în noiembrie 2023 în R.Moldova (ca o filială locală, dar nu contează, nu asta e problema), va participa la licitația anunțată de Agenția Proprietăți Publice pentru chiria spațiilor comerciale, de data asta la Aeroportul Chișinău.
Moldovenii – foarte pretențioși – au impus în caietul de sarcini condiții fabuloase și prohibitive pentru participare: „experiența de minimum șapte ani în domeniul comerțului duty free și alimentației publice în cel puțin 10 aeroporturi din Uniunea Europeană, cu trafic de minimum 2,5 milioane pasageri în ultimii trei ani. De asemenea, participantul trebuie să fi administrat, în ultimii cinci ani, cel puțin trei spații comerciale cu același profil – travel retail – și trei spații cu destinația alimentație publică în aeroporturi internaționale.” Totodată, compania care participă la licitație trebuie să aibă o cifra de afaceri de cel puțin 30 de milioane euro anual în unul din ultimii trei ani.
Mai pe scurt, ca să nu mă lungesc, în Moldova, care e un sat oleacă mai mare, toată lumea știe cine va câștiga „licitația”.
Dar culmea e că nici asta n-ar fi o problemă, Dumnezeu cu firma lor și spațiile lor comerciale, – decât în contrast cu această incredibilă poveste care ni se spune despre construirea unei piețe libere și a unei democrații veritabile, despre eforturile supraomenești depuse de albinuța noastră de la conducerea țării, și restul membrilor moderni, „business-oriented”, deschiși la minte, neapărat europeni ai guvernului nostru, care aleargă și ei ca niște furnicuțe prin toată Europa pentru atragerea investițiilor străine și dezvoltarea economică a țării noastre.
Aceste noutăți despre licitații predestinate pun într-o nouă lumină și dezvăluie adevărata semnificație a tuturor „turneelor” „conducerii noastre de vârf” prin Europa pentru „promovarea țării și atragerii investitorilor străini”. Nu e vorba de niciun efort de a construi „o piață liberă, competitivă”, e vorba despre trafic de influență pentru companii externe: „veniți în R.Moldova, noi aranjăm licitații, eventual pentru un mic comision”. Despre asta discută ei când se văd – spre exemplu – cu Macron, despre favorizarea unor firme franceze, la schimb cu cine știe ce.
Și dă-i mai departe cu „valori europene”, premii șamd.
Autor: Marcela Țușcă, comentator și analist politic din România